Kysymys:

Luin viimeisimmästä Tuulilasista Ketosen kirjoittaman jutun pakettiautosta, jossa oli jopa 50 000 kilometrin huoltoväli. Nykyisin on varsin yleistä, että henkilöautossakin on 20 000 kilometrin huoltoväli, ehkä joissain jopa 30 000 kilometrin, mutta miten ihmeessä pakettiauton huoltoväli voi olla noinkin pitkä. Suosiiko pakettiauton rakenne noin pitkää huoltoväliä? Entäpä öljyt. Miten pakettiauton moottori kestää ilman öljynvaihtoa 50 000 kilometriä, jos vastaava moottori henkilöautossa vaatii öljynvaihdon jo 20 000 kilometrin jälkeen.

Tapio Ketonen:

Kuorma-autoissa öljynvaihtoväli saattaa olla luokkaa 100 000 km, jopa ylikin. Salaisuutena on suuri öljymäärä. Henkilöautoissa öljyä on vain nelisen litraa. Pieni määrä joutuu kiertämään paljon useampaan kertaan moottorin läpi. Suurempaan määrään pystyy myös sitoutumaan enemmän epäpuhtauksia, joiden poistaminen voitelukohteista on yksi öljyn tärkeimmistä tehtävistä.

Yksi syy erilaisiin huoltoväleihin ovat erilaiset tyypilliset ajomäärät. Henkilöautoilla ajetaan keskimäärin alle 20 000 km vuodessa, ammattikäytössä oleva paku voi kulkea 50 - 100 000 km vuodessa. Periaatteessa auto kaipaa huoltoa kerran vuodessa, mutta suurella ajomäärällä ja lyhyillä huoltoväleillä huoltokäyntejä tulisi tarpeettoman usein.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.