Kysymys:

Olen yrittänyt opetella auton öh...tekniikkaa ja sen ihmeellisyyksiä lähinnä kuitenkin vetokykyyn liittyviä asioita. Ja olen edelleenkin ihan pihalla siitä, mitä asioita pitää miettiä jos haluaa hankkia vetoauton hevostrailerin vetämistä varten? mitkä asiat ovat oleellisia?

miksi toiset isolla koneella varustetut autot eivät vedä sen enempää kuin minun kaksilitrainen saab? ja taas jotkut 'pienet käkkänät* pystyvät samaan? onko takavetoinen parempi vetoauto kuin etuvetoinen? diesel vaiko bensakone, automaatti vai manuaali, no entäs se kulutus ja päästöt ja löytyykö farkuista järkevää vetoautoa vai onko ainoa vaihtoehto maasturi???

Kuten huomaat että kysymyksiä on paljon ja autoliikkeen myyjää hirvittää jo se ensimmäinen kun auton värillä ei olekkaan väliä:-)
Tämä on melkein yhtä arvoituksellista kuin se millä kortilla saa mitäkin vetää....
Vastauksesta erittäin kiitollinen!

Tapio Ketonen:

Kyllähän hevostrailerin vetäminen edellyttää autolta aika suurta sallittua perävaunumassaa. Takavetoista on yleensä pidetty parempana vetäjänä, mutta kyllä etuvedollakin pärjää. Automerkeillä ja -malleilla on tässä suhteessa eroja. Eräs vaikuttava tekijä on takaylitys, eli se, miten kaukana vetokoukku on taka-akselista. Jos tuo etäisuus on suuri, pienempi voima riittää heiluttamaan auton perää sivusuunnassa.

Paras on tietenkin neliveto. Siinä kuten takavetoisessakin on taka-akselin sivuttaissuuntainen tuenta jämäkämpi kuin etuvetoisessa. Lisäksi eteneminen on huonossakin kelissä ja paikassa varmaa.

Perävaunun suurimman sallitun massan määrittelee auton valmistaja, eikä siihen ole jälkikäteen mitään muutoksia tehtävissä. Auto siis pitää valita jo alkuun siten, että papereista löytyy riittävästi vetokykyä. Tällä siis ei ole mitään tekemistä käytännön vetokyvyn kanssa.

Pollen kannalta on parempi, jos vetoautossa on bensakone ja katalysaattori, tai dieselissä on hiukkassuodatin. Noet tuskin kuitenkaan tunkevat kovin pahasti hevosen sieraimiin, ilmanvaihto perävaunuissa on yleensä riittävä.

Kulutus kasvaa perävaunukäytössä, mutta yleensä valtaosa ajosta kuitenkin ajetaan ilman perävaunua, joten tämän käytön kulutus on ratkaisevampaa. Maasturi ei silloin ole kovin taloudellinen vaihtoehto.

Vetoauton ei välttämättä tarvitse olla kovin suuritehoinen ja -moottorinen. Pienemmässäkin teho riittää mainiosti, sitä vartenhan autossa on pienempiäkin vaihteita. On edullisempaa vetää perävaunua ne muutamat kerrat vaikka kolmosella kuin ostaa turhan suurella moottorilla varustettu auto.

Siinä ajokorttiasiassa ei ole mitään kovin ihmeellistä. Katsotaan, mikä on rekisteröintitodistukseen merkitty suurin sallittu auton kokonaismassa, ja katsotaan, mikä on perävaunun suurin sallittu kokonaismassa tai vastaavasti auton suurin sallittu perävaunumassa, jos se on perävaunun kokonaismassaa pienempi. Jos näiden summa ylittää 3500 kg, silloin pitää ajokortissa olla ns. pikku-E.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.