Kysymys:

Olen toista mieltä renkaiden laittamisjärjestyksestä.Te väitätte kivenkovaan että taakse täytyy kesäoloissa laittaa kulutuspinnaltaan paremmat renkaat.Miksi? Vesiliirto kohtaa ensin eturenkaat ja poistaa veden lähes kokonaan joten takarenkaiden ei tarvitse ollakkaan eturenkaiden veroisia.Joten väittämänne ei perustu ollenkaan tosiasiolle, tutkimuksesta puhumattakaan.Talvirenkaat on asia erikseen.

Tapio Ketonen:

Pysymme tiukasti väitteessämme. Se perustuu nimenomaan tosiasioihin. Asiaa voi kysyä keneltä tahansa rengasasiantuntijalta. Huonompien renkaiden asentaminen taakse on vastuutonta ja vaarallista. Eturenkaat eivät voi senttien syvyisissä kulumaurissa olevalle vedelle kovinkaan paljon, joten takarenkaillekin jäåä vettä aivan tarpeeksi.

Ei sillä sinänsä olisi väliksi, vaikka laittaisittekin oman autonne renkaat miten tahansa, ja sen takia menisitte metsään tai kallioon, mutta kun tuolla liikenteessä ei olla yksinään. Vaarallisen rengastuksen seurauksena auto voi törmätä täysin viattoman ja vastuuntuntoisen kuljettajan hyvillä renkailla varustettuun autoon pahoin seurauksin.

Kuten sanoin, eturenkaiden joutuminen vesiliirtoon ei ole kovin paha juttu, mutta jos niin käy takarenkaille, silloin saattaa ottaa ohraleipä. Jos auto vesiliirron johdosta joutuu satasen nopeudessa takapyöräluistoon, niin silloin mennään halltsemattomasti joko pyörien tai kylki edellä minne sattuu. Luistoa ei pysty havaitsemaan riittävän ajoissa, jotta korjaus ohjaamalla onnistuisi varmasti.

Parasta on tietenkin vaihtaa etu- ja takapyöriä keskenään säännöllisesti, jotta renkaat kuluvat mahdollisimman tasaisesti. Mutta jos tämä on lyöty laimin, silloin pitää ehdottomasti laittaa peremmat renkaat taakse. Jos hankitaan vain kaksi uutta rengasta, ne pitää asentaa taakse.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.