Kysymys:

Minua on jo pitkään askarruttanut tuo "hyvien" ja "huonojen" renkaiden sijoittelu etu- ja taka-akseleiden välillä. Sinä ja muutkin asiantuntijathan suosittelevat laittamaan ne parempipintaiset renkaat aina taka-akselille.

Vaikka itse en mikään tommimäkinen olekaan, minun järkeni käskee laittamaan parempipintaiset renkaat aina etuakselille. Tämä siksi, että etupyöräthän halkovat sateella vesipatjaa ja tällöin parempipintainen rengas syrjäyttää vettä enemmän kuin huonompipintainen rengas ja näin tavallaan "auraa" takana seuraavalle renkaalle tietä.

Toinen asia mikä varsinkin talvella tahtoo tulla eteen, on auton "puskeminen". Kun auto lähtee esim. mutkassa puskemaan suoraan, tuntuu ettei sille ole tehtävissä juurikaan mitään. Kun taas auto yliohjaa, ainakin tähän saakka olen luisun onnistunut oikaisemaan vastaohjauksella. Eikö siis tuntuisi, että myös puskemista ehkäistäkseen olisi parempi sijoittaa parempipintainen rengaspari etuakselille? Kiitos erittäin hyvästä ohjelmasta ja asiantuntevista kommenteista sekä hyvää kevään jatkoa!

Tapio Ketonen:

Ensinnäkin auton etu-  ja takapyöriä pitäisi vaihtaa riittävän usein keskenään, jotta renkaat kuluisivat tasaisesti. Renkaiden pitäisi kaikissa pyörissä olla mahdollisimman samanlaiset pidoltaan.

Toisin kuin usein kuvitellaan, etupyörien joutuminen luistoon tai vesiliirtoon ei sinänsä ole kovinkaan paha juttu, kunhan rattia ei aleta pyöritellä miten sattuu. Takapyörien joutuminen vastaavaan tilanteeseen sen sijaan on usein kohtalokasta.

Etupyöräluisto ei muuta auton suuntaa, vaan se jatkaa matkaansa aivan suoraan keula edellä. Jos auton takapyörät lähtevät kovassa vauhdissa luistoon, seurauksena on auton kääntyminen hyvinkin nopeasti poikittain. Ainoastaan jos kuljettaja osaa reagoida tilanteeseen salamannopeasti, tilanne on hallittavissa. Useimmat eivät tähän jossakin satasen nopeudessa päätiellä pysty, eivät edes läheskään kaikki niistä 95 prosentista suomalaisia autoilijoita, jotka ovat keskimääräistä parempia kuljettajia omasta mielestään.

Jos luisto päättyy törmäykseen, siihen on parempi joutua keula kuin kylki edellä. Keulassa on ruttausvaraa, ja auton rakenteissa on varauduttu paremin tällaiseen törmäykseen. Kyljessä sita ruttausvaraa ei ole, oveen osuva puu on nopeammin sisälläistujan kyljessä.

Eturengas todellakin auraa tietä kuivemmaksi takarenkaan edestä, mutta entäpä jos takarengas joutuukin pois tästä kuivemmasta kohdasta? Silloin meno onkin vasta hillitsemätöntä.

Etupyöräluiston hillitsemiseen soveltuu sama peruskeino kuin takapyöräluistoonkin: Kytkin pohjaan. Jos tämä tuntuu liian mummomaiselta, niin sopiva kaasun keventäminen saa aikaan saman ilmiön, eli pito palautuu etupyöriin. Takapyöräluistoon auttaa vastaohjaus, mutta samalla luisto myös laskee auton nopeutta. Itse asiassa tämä on se seikka, joka saa luiston loppumaan. Toisin kuin tuntuu tai näyttää, kaasteesta mennään nopeimmin, jos auto ei luista lainkaan. 

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.