Kysymys:

Mihin perustuu "viisaus", että paremmat renkaat pitää laittaa AINA taakse? Kyllä minä ymmärrän, että takavetoiseen autoon pannaan taakse paremmat talvirenkaat. Mutta sitä en ymmärrä, että etuvetoiseen autoon pannaan taakse paremmat kesärenkaat. En ole koskaan laittanut enkä tule koskaan laittamaan.

On päivän selvää, että eturenkaat auraavat veden pois takarenkaiden edestä. Niiden pitää siis olla takarenkaita paremmassa kunnossa. Luin jostain rengasvalmistajan sivuilta, että takarenkaiden pitää olla paremmat siksi, kun mutkissa takarenkaat kulkevat eri paikassa kuin eturenkaat.

Voi hyvää päivää. Pitää olla tosi pitkä akseliväli tai hyvin jyrkät mutkat, jos takarenkaat kulkevat edes 5cm eri kondassa kuin eturenkaat. Sellaisissa olosuhteissa, joissa vesiliirtoon joudutaan, takarenkaat tulevat taatusti täsmälleen samaa rataa eturenkaiden kanssa.

Tapio Ketonen:

Vesiliirto on sinänsä Suomessa sellainen ilmiö, että siihen ei kovinkaan usein vaikuta renkaiden kunto ratkaisevasti. Meillä vesiliirto esiintyy pahimmillaan silloin, kun ajetaan tiessä oleviin syviin, vettä täynnä oleviin uriin. Sitä on yleensä senttikaupalla, ja jos tällaiseen uraan ajetaan riittävällä nopeudella, silloin lähtee, oli alla hyvät tai huonot kumit. Tarinat siitä, miten eturenkaat auraavat tietä puhtaaksi takarenkaille ovat silkkaa höpöhöpöä.

Kuluneessa renkaassa urat eivät pysty poistamaan vettä yhtä tehokkaasti kuin uudemmissa. Tästä syystä kuluneen renkaan ja tien väliin jää enemmän vettä, ja vesi heikentää pitoa, vaikkei varsinaisesta vesiliirrosta olisikaan kysymys.

Turvallisuuden kannalta on tärkeintä, että nimenomaan auton takapyörät säilyttävät hyvän otteen tiehen. Jos takapyörät menettävät otteensa tiestä suuressa nopeudessa, yleensä auto karkaa kuljettajan käsistä, oli ratissa melkein millainen virtuoosi tahansa. Toki tiedetään, että yli 90 % suomalaisita autoilijoista on keskimääräistä parempia kuljettajia, mutta silti tilanne on tämä. Ja kun auton peräpää lähtee luistoon, ajokki poistuu reitiltään yleensä kylki edellä.

Autojen törmäysturvallisuus on parantunut merkittävästi uusien turvarakenteiden myötä, mutta sivusuunnassa auton kori tarjoaa edelleen kovin heikon suojan. Jos osutaan kulki edellä vastaantulijaan tai puuhun, melkein aina tarvitaan ruumisautoa.

Toisin kuin yleisesti kuvitellaan, etupyörien lähteminen luistoon ei ole läheskään yhtä vaarallista. Kyllähän se säikäyttää, jos auto ei tottelekaan ohjausta, mutta törmäyksen seuraamukset ovat sittenkin vähäisemmät, jos osutaan johonkin keula edellä. Turvalaitteet eli turvavyöt ja turvatyynyt toimivat etutörmäyksessä parhaimmin, ja myös korin turvarakenteet ovat tässä tilanteessa tehokkaimmillaan.

Eli: Tilanne on paras silloin, kun kaikki renkaat ovat hyväkuntoisia ja likimain yhtä kuluneita. Tästä syystä eli tasaisen kulumisen aikaansaamiseksi olisi tärkeää vaihtaa säännöllisesti etu- ja takapyörät keskenään, toki pyörimissuuntaa muuttamatta. Jos kuitenkin on päästetty toinen rengaspari kulumaan tuntuvasti enemmän, nämä kuluneemmat pitää laittaa eteen siitä huolimatta, että etuvetoauto kuluttaa eturenkaita nopeammin. Kun tällaiseen autoon hankitaan kaksi uutta rengasta, nekin pitäisi taas asentaa taakse ja siirtää kuluneemmat eteen.

Aivan sama sääntö koskee tietenkin myös talvirenkaita. Niissäkin pitää sijoittaa paremmin pitävät taka-akselille. Syykin on sama eli takapyörien sivuttaispidon varmistaminen. Se auttaa hengissä pysymisessä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.