Kysymys:

Uudessa Tuulilasissa neljän suosikkiauton vertailu jossa mukana kolme pienimoottorista turboa ja yksi vapaastihengittävä 1.6L. Lehden kannessa tyhmä kysymys lukijoille. Miksi tämä vertailu tehtiin kun yksi on vapari ja tulos helppo arvata?

Miksi aasialaisissa autoissa ei ole turbomoottoreita? Siihen täytyy olla jokin järkevä syy koska autot ovat muilta ominaisuuksiltaan erittäin moderneja. Eikö aasialaisten tarvitse olla huolissaan ympäristöstä?

Tapio Ketonen:

Niin, oliko se tulos sittenkään helppo arvata? Tietysti löytyy paljon porukkaa, joka väittää että oli, koska heidän mukaansa VW voittaa aina vertailut, vaikka DSG-vaihteisto hajoaa ja jakoketjut hyppivät hampailta. No, vertailun VW:ssä ei ollut kumpaakaan, ei liioin Skodassa.

Japanilaiset ja heidän toimiaan pikkutarkasti seuraavat korealaiset eivät todellakaan ole innostuneita pienten moottorien turboahtamiseen, ellei puhuta Japanin kotimarkkinoille myytävistä pienoisautoista, joissa kaksisylinteriseen pikkukoneeseen on taiottu lisäpuhtia turbolla.

Siitä on pian kolmisenkymmentä vuotta, kun keskustelin asiasta Japanissa sikäläisten autoinsinöörien kanssa. He olivat vahvasti sitä mieltä, että vapaasti hengittävällä neliventtiilimoottorilla päästään samaan tehoon, ja ratkaisu on teknisesti luotettavampi. Tämä lienee edelleen tärkein syy turbojen välttämisene.

Toinen syy lienee se, että Eurooppa ei kuitenkaan ole kaukoidän valmistajille se tärkein markkina-alue. Euroopassa nyt vallalla oleva virallisilla kulutus- eli päästölukemilla huijaaminen ei ole heille niin tärkeää. Ilmeisesti toistaiseksi valmistajilla tekninen puoli on kädenväännössä pysynyt voitolla. Onhan siellä toki kaupallinenkin puoli päässyt loistamaan, USA:ssa korealaiset kärähtivät kulutuslukemien kaunistelusta.

Käytännön kulutuslukemat eivät tue eurooppalaisten valmistajien väitettä downsizing-turbomoottorien "ympäristöystävällisyydestä". Esimerkiksi pian julkaistavassa Honda Civicin 30 000 km Kestotestin loppuarvostelussa selviää, että vapaasti hengittävästä 1,8-litraisesta moottoristaan huolimatta auto selvitti testitaipaleensa alle seitsemän litran kulutuksella. Se on aika hyvä saavutus. Myös kuulumiset Mazda Kuutosen uuden kaksilitraisen, niin ikään vapaasti hengittävän bensakoneen kulutuslukemista vahvistavat käsitystä siitä, että turboahdin ei välttämättä ole ainoa autuaaksi tekevä ratkaisu.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.