Kysymys:

Hankimme Dodgen (Avanger 2,7,V6 autom. rek. 01.06.09) ja auto vastasi mukavasti odotuksia, joita Tuulilasin (8/2008) artikkelikin avasi. Ensimmäisenä syksynä asennettiin moottorinlämmitin vesiletkuun. Pakkasten kiristyessä kone kävi matka-ajossakin yllättävän kylmänä perheen automaatti-Volvoon verrattuna,(mittarista päätellen pahimmillaan lähempänä 80 kuin 90 astetta). Merkkihuolto tarkisti termostaatin, se oli ok, eli aukesi 89 asteessa. Jotta tähän päästään, autoa on pitkään käytettävä paikoillaan ja liikkeelle lähtiessä lämmöt putoaa heti. Kokeilin myös vanhaa ”pahvi syylerin eteen temppua”, ei tulosta. Saatavilla olisi toki tiukempia termostaatteja, mutta maahantuoja ei kuulemma salli niiden asentamista takuuaikana(?). No, kun sisällä lämpöä riitti ihan hyvin, niin ”so what”, kuten eräs vanhempi valtiomies sanoi.

Mutta samoihin aikoihin Dodge alkoi osoittaa outoa oma-aloitteisuutta. Jos kaasua nostaa, polkematta jarrua, kierrokset laskevat lähelle 1000:tta, mutta nousevat sitten itsekseen 1500:aan. Tällöin automaatti alkaa lykkimään vauhtia lisää, silloin kierrokset taas laskevat, kunnes jälleen nousevat…jne. Vaikka nastarenkaiden vierintävastus leikkaakin nopeutta, pyrkii Pässi itsepäisesti eteenpäin, ja kyse on siis lämpimäksi ajetusta koneesta. Efekti muistuttaa nuoruusaikojen muistikuvia, kun vanhan auton kaasun tai ryypyn vaijeri takelteli.

Huollossa kommentoitiin, ettei rikastinpuolella voi olla vikaa, kun ei ole kaasutinta (?) ja katsotaan kesän  yli, kyllä se tapansa näyttää. Ilmiö säilyi, mutta satunnaisempana ja konekin kävi helteillä vähän lämpimämpänä. Tänä talvena huollossa on suoritettu moottorinohjauksen päivitys. Nyt kaasua nostettaessa kierrosten liike hakeutuu, hetken seilattuaan, useinkin 1200-1300 välille (tyhjäkäynti, ehkä pakkasistakin riippuen, on vaihdellut n. 700-800 välillä). Edelleenkin vasta reippaan jarrutuksen jälkeen mylly asettuu tyhjäkäynnille. Käynnistys takeltelee entistä pahemmin silloin, kun moottorin lämmitin on ollut kytkettynä. Startattaessa kierrokset ryntäilevät hetken itsekseen ylös, alas (1 000 – 2 000) ja kone sammahtelee. Kylmänä auto käynnistyy loogisen jähmeästi ja kierrokset vakiintuvat välittömästi 1500:aan, jos kylmänä kaasua nostaa, kierrokset ovat vakaat. Ajolämmin kone käynnistyy myös ongelmitta.

Kun tuttujen ”alan miesten” kanssa  olen Pässin sielunelämää pähkäillyt, niin yleinen mielipide tuntuu olevan, että ”kyl siin jotain häikkää täytyy olla”. Ongelmaksi on arvuutettu a) termostaattia b vesiletkuun asennettua lämmitintä, mutta mitenkä se ajon aikana voisi haitata…c) moottorin lämpötilan tunnistinta. Omassa mielessä vilahtaa joskus sellainenkin kauhuskenario, että kyseessä olisi jonkin kalliimman vian esiaste, jos vaikka moottorinohjausyksikkö…Asia mietityttää senkin takia, että tutun samanlainen Dodge ei käyttäydy tällä tavoin. Tuntuu, että huollon eväät on kuluneen vuoden aikana syöty, varsinkin kun merkin myynti paikkakunnalla on loppunut. Voiko jotain vielä huollolta tai maahantuojalta edellyttää, ilman että vaikuttaa neuroottiselta, ennen kuin takuuaika parin kuukauden päästä loppuu? Vai onko niin kuin eräs toinen valtiomies asian ilmaisi: ”näillä mennään”.

Tapio Ketonen:

Tuntematta Pässin sielunelämää kallistuisin minäkin epäilemään, että jossain on vikaa.

Nykyiset autot säätävät tyhjäkäyntiä aika pitkälle lambdasäädön eli pakokaasuihin jääneen  happimäärän perusteella. Lambda-arvo pyritään säätämään arvoon 1. Jos seos menee liian laihalle, eikä imusarjaan päästettävän ilman määrää pystytä pienentämään, moottorille annetaan enemmän bensiiniä. Tällöin kierrokset nousevat. Syy tähän voisi olla esimerkiksi vuoto imusarjassa.

Jos taas seos menee liian rikkaalle, eikä syötettävän bensiinin märää voida vähentää, silloin koneelle annetaan enemmän ilmaa. Silloinkin kierrokset nousevat. Todennäköisin syyllinen voisi olla moottorin lämpötilatunnistin, joka antaa ohjainyksikölle väärän tiedon moottorin lämpötilasta. Kylmä moottori tarvitsee enemmän polttonestettä, eli rikastuksesta on kysymys, vaikkei autoissa enää ryyppyläppiä olekaan kuten ennen kaasutinaikaan.

Kolmaskin syyllinen voi olla. Tyhjäkäyntiä säädetään yleensä erillisellä laitteella, tyhjäkäyntimoottorilla, joka avaa ja sulkee ilman kulkua säätelevän kaasuläpän ohittavaa ilmakanavaa. Tätä virtausta säätelemällä tyhjäkäynti pidetään yleensä vakiona. Pässi ei olisi ensimmäinen auto, jossa tuo tyhjäkäyntimoottori olisi alkanut jumittaa ja saanut tyhjäkäynnin sekaisin.

Mutta kyllä se auto kannattaa viedä korjaamolle ja vaatia laittamaan kuntoon. Takuuajan loppumisella ei ole  merkitystä. Jos viasta on raportoitu takuuaikana, merkkiorganisaation pitää hoitaa vika kuntoon. Varmuuden vuoksi on hyvä pyytää korjaamolta kirjallinen todiste siitä, että vian korjausta on vaadittu takuuajan puitteissa. Tarpeen vaatiessa asiasta voi ottaa yhteyttä maahantuontiin. Yhteystiedot löytyvät täältä: http://www.aro.fi/chryslerfinland/yhteystiedot

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.