Kysymys:

Tässä uudessa Ekoauto - testissä oli Citroen DS5 Hybrid4 jolle luvataan perävaunupainoksi jarruttomana 500 kiloa, ei sitä perinteistä 750 kiloa niin miten tuollaisella sitten vedetään 750 kokonaispainon omaavaa perävaunua kun eikös se niin ole että vaunun kokonaispaino on se minkä vaunun kuvitellaan painavan vaikka se olisi sitten tyhjä ? Jos poliisi pysäyttää tien päällä niin eihän poliisi ala painoa mittaamaan vaan katsoo vaunun kokonaispainon ja katsoo auton rek.otteesta mitä sillä saa vetää ja sakko tulee samantien, meneekö se noin ?

Eli pitäisikö etsiä kärry jonka kokonaispaino on vain se 500 kiloa ?

Tapio Ketonen:

Ei se mene noin. Jos rekisteröintitodistuksessa ilmoitetaan suurimmaksi sallituksi perävaunumassaksi 500 kg, niin se tarkoittaa, että perävaunu ei saa painaa enempää. Eli vaikka perävaunussa riittäisi kantavuutta 750 kg kokonaismassaan saakka, kuorma pitää jättää vajaaksi. Aivan sama tilanne on jarrullisilla perävaunuilla. Usein esimerkiksi autotrailereissa on aika suuri kantavuus, mutta vaunu kuormineen ei saa painaa enempää kuin auton rekisteröintitodistuksessa sallitaan.

Sillä ei ole merkitystä, mikä vaunulle on sallittu suurimmaksi kokonaismassaksi. Yleensä se on tuo 750 kg. Joissakin autoissa sallitaan perävaunumassaksi todella olemattoman vähän. Esimerkiksi Suzuki Altossa jarruttoman perävaunun kokonaismassa saa olla enintään 100 kg, jarrullisenakin vain 200 kg. Tuollaisia perävaunuja ei taida löytyä mistään.

Väärinkäsitys lienee tullut siitä, että jos auton kokonaismassa on enintään 3500 kg ja perävaunun suurin sallittu kokonaismassa ylittää 750 kg, kuljettajalta vaaditaan BE-luokan ajokortti, vaikka kuormaa olisikin niin vähän, että 4250 kg yhdistelmämassan raja ei ylittyisi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.