Kysymys:

Viime kesänä vaihdettuun tuulilasiin on tullut talven aikana selvät naarmut pyyhkijoiden kääntymiskohtaan. Lasin vaihdon yhteydessä tuli vaihdettua myös sulat, joten niiden ei pitäisi olla syynä. Kilometrejä lasin vaihdon jälkeen on tullut noin 9000. Alkuperäisessä 135 tuhatta kilometria nähneessä tällaisia ei ollut vaikka se muuten oli pientä koloa täynnä. Alkuperäisessä lasissa oli myös ns. turvaurat.
Onko uusi lasi huonompaa laatua vai kävikö vaan huono tuuri? Jos naarmut olisivat näkökentässä, pitäisi lasi luultavasti vaihtaa. Saako naarmuja mitenkään poistettua?

Tapio Ketonen:

Kysyyin asiaa Pilkingtonilta. Sieltä vastattiin, että laminoitujen tuulilasien kovuuksissa ei ole merkittäviä eroja. Sen sijaan taannoiset karkaistut lasit olivat paljon kovempia. Niitä ei kuitenkaan ole hyväksytty tuulilasikäyttöön enää yli 30 vuoteen, tuulilasin pitää olla kerrostettua eli laminoitua lasia.

Auton laseille on tiukat vaatimukset, jotkas on määritelty YK:n Euroopan talouskomission säännössä numero 43. Lasin kulumiskestävyyden pitää täyttää säännössä ECE R43 asetetut vaatimukset. Mittaustapa on määritelty seuraavassa linkissä avautuvan sääntöversion sivulta 58 alkaen:

http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/R043r2e.pdf

Pilkingtonilta huomautettiin, että tuntuma siitä, että uusi lasi kuluu nopeasti voi johtua esim. siitä, että ensimmäiset naarmut uudessa, virheettömässä lasipinnassa näkyvät selvästi. Kun lasin kauttaaltaan tasaisesti kulunut, yksittäisen naarmut ja kiven iskemät eivät enää erotu niin helposti.

Yleisin syy naarmuuntumiseen on hiekan tai kivenmurujen tarttuminen pyyhinsulkiin. Itselläni on juuri toimenpiteitä odottamassa käytännössä aivan uusi Avensiksen tuulilasi, jossa käyttäjän tyhmyyden takia kuljettajan puoleinen sulka on hangannut ikävän naarmun onneksi aivan liikeratansa alareunaan. Jos sulkia ei putsata, kun lasille on tullut hiekkaa, osa hiekasta voi jäädä pyyhinsulkien uriin. Jo lyhytaikainen pyyhkiminen hiekkaisella sulalla tekee lasiin ikäviä jälkiä.

Naarmuja ja hankaumia voidaan poistaa hiomalla, mutta sen kannattavuus taitaa olla vähän kiikun kaakun, varsinkin jos lasi on jo vähänkin vanhempi. Hionta on ammattilaisen työtä eikä aivan halpaa. Tavallisen tuulilasin vaihtaminen ei tule välttämättä kovinkaan paljon kalliimmaksi.

Turvaura on hyvä lisävaruste, se puhdistaa sulkaa tehokkasti ja auttaa välttämään noita naarmuja.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.