Kysymys:

Uusien autojen markkinoinnissa käytetään hyväksi mm pitkiä takuuaikoja. Perhepiiriin tilattiin uusi Hyundai i30 kylläkin auton itsensä takia, kun tuntuu olevan ihan hyvä edullinen kulkine. Pitkä 5v takuu tulee ikäänkuin kaupantekijäisenä. Mutta pitkissä takuissa on yllättäviä rajoituksia, esim mainitussa tapauksessa (kopiolainaus hyundain takuuehdoista).................... :3. ASIAKKAAN VASTATTAVAKSI JÄÄVÄTKUSTANNUKSET JA RAJOITUKSET.........3.1.1 Kytkinlevy, kun ajokilometrimäärä ylittää 20 000 km tai auton ollessa yli kaksi (2) vuotta vanha.........3.2 Kustannukset alustan osien korjauksista, jotka ovat tulleet ajankohtaisiksi normaalin kulumisen johdosta, kun ajokilometrimäärä ylittää 150 000 km tai auton ensirekisteröinnistä on kulunut 24 kk: iskunvaimentimet, jousituksen laakerointi, jousituksen nivelet, kierrejouset, pallonivelet, vakaajatangot, kaikki puslat, pyöränlaakerit, ohjauksen nivelet........

Eli mainituissa tapauksessa 5v takuussa tavalliselle autoilijalle, jolla kilometrejä kertyy kohtuulliset 20 tkm vuodessa, on takuuehdot suorastaan huonompia kuin perinteiset 3v /100 000 km takuut.  Eli takuu asettuu lähelle, jopa alle, EU:n vaatimaa  2 vuoden minimi takuuta.. Euroautoissahan on 2v takuita ilman km rajaa, mutta liekö muita ehtoja ?

 

 

 

Tapio Ketonen:

Pitkien takuiden ongelmana on juuri rajanveto kulumisen ja valmistusvian välille. Ei tuo normaalitakuukaan korvaa kytkinremonttia, jos kytkin on tuhottu väärällä käytöllä, ja kytkinlevy on aika helppo tuhota liiallisella luistattamisella.

Näyttäisi kuitenkin siltä, että Huihaissa taitaa tosiasiassa olla vain aivan tavallinen kahden vuoden takuu, jos jatkoajalle on jouduttu värkkäämään tuollaisia rajoituksia. Tuo 150 000 km on alustan osille normaali kestoikä, mutta 24 kuukautta on liian lyhyt aika, keskimääräinen autonkäyttäjä ennättää siinä ajassa ajaa alel kolmanneksen tuosta määrästä.

Takuun saattaa saada kuitenkin toimimaan tuon 24 kuukauden jälkeenkin, kun takuukorjauksen eväämisen jälkeen ilmoittaa, että korjataan se sitten kuluttajansuojalain mukaisen tuotevastuun perusteella. Kuluttajariitalautakunnan ratkaisuissa ajokilometreillä on ollut suurempi merkitys kuin noissa Hyundain takuuehdoissa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.