Kysymys:

Ovatko plug in -hybridien latauslaitteet 230 V jännitteellä toimivia? Riittääkö pistorasiaan 10 A sulake vai ahmiiko virtaa 16 ampeerin voimalla? Entä onko latauslaitteet merkistä riippumatta standardisoituja?

Tapio Ketonen:

Toistaiseksi markkinoilla on kaksi tällaista hybridiä, Opel Ampera (sama auto on myynnissä myös Chevrolet Volt -nimellä) ja Toyota Prius PHEV. Opel ja Chevrolet kytketään yksivaiheiseen eli siis 230 voltin pistorasiaan, jossa pitää olla vähintään 10 ampeerin sulake. Prius taas kaipaa 16-ampeerista pistorasiaa.

Opelin ja Chevroletin päämarkkina-alue Pohjoismaissa on Ruotsi, ja siellä 16 A pistorasiat lienevät perin harvinaisia, joten laturiksi on valittu 10 A virtaa ottava versio. Latausteho jää pieneksi, 10 A virralla tehoa siirtyy vain 2300 wattia. 16 A liitäntä antaa teoriassa tehoksi 3 680 W. Käytännössä usein pitkien johtojen päässä jännite laskee, joten teho jää pienemmäksi.

Latauslaitteet ovat aina automerkkikohtaisia. Litiumioniakkujen lataaminen on tarkkaa puuhaa, joten laturin pitää pelata yhteen akkujen valvontajärjestelmän kanssa. Toivottavasti siinä vaiheessa, kun suuritehoiset latauslaitteet yleistyvät, standardisointi saadaan toimimaan kunnolla. Japanilaisilla on jo käytössä Chademo-niminen standardi korkeajännitteistä tasavirtalatausta varten. He luonnollisesti toivovat siitä maailmanlaajuista standardia, mutta asiaan liittyy paljon poliittisia ja taloudellisia intressejä.

Ajatuksena tämä kuitenkin on mitä fiksuin, sillä päästäisiin eroon latausasemien automerkkiriippuvuudesta. Korkealla, 300-500 voltin jännitteellä ja jopa 125 A virralla päästään 40-60 kW lataustehoon, mikä lyhentää latausaikaa oleellisesti. Tyypillinen sähköauton akun kapasiteetti on 20 kWh suuruusluokkaa, joten lataus onnistuisi jopa puolessa tunnissa. Liittimessä on järeiden virtaliittimien lisäksi liittimet myös tietoväylälle, jota pitkin auton akuston valvontajärjestelmä voi ohjata latauslaitteen virtasyöttöä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.