Kysymys:

Mitä aiheuttaa lisäaineiden käyttö nyky diesel ajoneuvoissa polttoaineen seassa?Hajoaako kenties cammonraileista jotain jos jotain "naftan"sekaan lorauttaa esim. Diesel 100 tai jotain suuttimien puhdistus aineita yms?

Kun omistajan käsikirjassa on punaisella ja isolla kirjoitettu,että ajoneuvossa ei saa käyttää polttoaineen seassa mitään lisäaineita.Tässä tapauksessa Volvon V70 D5-07,mutta kun töissä on tullut puheeksi,niin sama maininta löytyy muiltakin automerkeiltä.

Tapio Ketonen:

Yleisin lisäaineiden käytöstä aiheutuva haitta on ylimääräinen rahanmeno. Dieselpolttoneste sisältää kaikkia tarvittavia lisäaineita, niiden lisäämisestä huolehtivat jakeluyhtiöt. Normaalisti esimerkiksi suuttimia puhdistavien lisäaineiden käyttö tankkausten yhteydesä on täysin hyödytöntä. Keskustelupalstojen väitteet käynnin paranemisesta ja käynnistymisen helpottumisesta ovat mutu-väitteitä eivätkä kovin uskottavia.

Lähtökohta on, että öljy-yhtiöt ovat tutkineet, millaiset lisäaineet soveltuvat polttonesteisiin lisättäväksi, ja onko niistä hyötyä. Lisäaineet taas ovat suurten lisäainevalmistajien myymiä paketteja, joiden toimivuus on tutkittu laajoissa laboratorio- ja kenttäkokeissa. Jonkin tarvikeliikkeessä myytävän lisäaineen tarjoama hyöty on yleensä minimaalinen. Eikä kukaan puhu sanaakaan niiden mahdollisista haitoista, joita tuskin on kunnolla edes tutkittu.

Eri asia ovat silloin tällöin korjaamolla tehtävät puhdistuskäsittelyt, esimerkiksi Forté-käsittely. Ne ovat kuurimaisia, eli kerrasta laitetaan sisään väkevä annos puhdistavaa ainetta, ja se irrottaa mahdollisia likakerrostumia suuttimista. Näillä seoksilla ei kuitenkaan ajeta pitkään.

Diesel 100 sisältää käyttöturvallisuustiedotteen mukaan 40-90 % etanolia ja 1-30 % isopropanolia. Kumpikin on alkoholi, joka saa veden jossain määrin kulkeutumaan polttonesteen mukana. Ruiskutuslaitteissa vesi saa aikaan tuhoisaa jälkeä. Jos sitä jää suuttimiin seisomaan, se vaurioittaa suuttimia syövyttämällä niitä. Samaa se tekee ruiskutuspumpulle tai Common rail -järjestelmissä korkeapainepumpulle.

Dieselin tankkin ei siis saa missään nimessä kaataa alkoholia, eikä siitä ole hyötyä bensiiniautoissakaan. On fiksumpaa vaihtaa polttonestesuodatin erikseen syksyllä, vaikkei autoa muuten huollettaisikaan. Dieselin suodatin kerää polttonesteessä olevaa vettä, ellei siitä ole alkoholilla tehty niistä läpi pääsevää. Pakkasten koittaessa suodattimessa oleva vesi saa suodattimen tukkeutumaan helpommin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.