Kysymys:

Mikä onkaan kokonaistaloudellisin tapa (esi)lämmittää auton moottoria kun kysymyksessä on diesel käyttöinen henkilöauto jossa on "vakiona" vesikiertoinen polttoainelämmitin. Kannattaako autoon esim.asentaa vielä lisäksi sähkötoiminen lohkolämmitin?
Mahtaako olla mittaustuloksia siitä paljonko lämmitin yleensä tämäntyyppisissä autoissa käy ja paljonko se vie polttoainetta ja käykö lämmitin turhaan. Olisiko lämmitintä syytä käyttää vain aivan kovimmilla pakkasilla. Fordissa lämmittimen saa kytkettyä pois, miten lienee vw-konsernin tuotteisen kanssa? Mikäli tietää ajavansa esim alle 10km matkan e

Tapio Ketonen:

Sähkö on edullisin energiamuoto, joten sillä lämmittäminen tulee halvemmaksi. Mutta jos ryhdytään oikein tiukasti senttejä venyttämään, niin silloin ei hankita autoa lainkaan vaan ajetaan julkisilla. Auton kokonaiskuluissa esilämmityksen kustannukset ovat olemattomat.

Esilämmittäminen kannattaa aina, kun lämpötila on lähellä nollaa. Lämmin moottori kuluu ja kuluttaa vähemmän. Esilämmitetty auto myös lämpenee sisältä nopeammin.

Yleensä dieselien polttonestetoimiset lämmittimet kytkeytyvät toimintaan, kun lämpötila laskee pakkasen puolelle. Toiminta lakkaa, kun moottorin lämpötila saavuttaa esimerkiksi 70 astetta. Automaattisesti käynnistyvä lämmitin on huono juttu silloin, kun ajetaan todella lyhyitä, esimerkiksi alle kilometrin pätkiä. Silloin lämmitin saattaa nokeentua, eikä moottori kuitenkaan ennätä lämmetä. Kymmenen kilometrin matkalla lämmittimen kannattaa ilman muuta antaa toimia. Lämmittimen teho on sen verran suuri, että se ennättää jo nostaa lämpötilaa sen verran, että sillä on merkitystä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.