Kysymys:

Uudessa autossani on polttoainekäyttöinen lisälämmitin moottoria ja sisätiloja varten. Ohjeissa varotellaan, että jos lyhyitä matkoja ajettaessa käytetään lämmitintä usein, ei akku ehdi ajon aikana välttämättä latautua riittävästi, Tällöin se pitäisi silloin tällöin ladata erillisellä laturilla.

Minulla on täysautomaattinen akkulaturi (Defa, Handy 70, erillinen, aikaisemmin hankittu), jota olen käyttänyt lataamiseen. Siitä saa enintään 7 A virran ja sitä voi myös käyttää virtalähteenä, jolloin toiminto kytketään päälle omasta näppäimestään. - Miten laturi käyttäytyy, jos se on ylläpitolatauksessa, ja latausta keskeyttämättä kytketään Webasto päälle? Tällöinhän akkua rasittaa ensin lämmittimen sytytyshehkutus ja sen jälkeen sisäpuhaltimen pyöriminen. Molemmat lienevät 60...70 W:n luokkaa. Maksimissaan 7 A.n virtahan riittäisi pyörittämään ainakin tuota puhallinta.

Tapio Ketonen:

Laturi voi ongelmitta olla kytkettynä, kun Webasto käynnistyy. Se vain ei anna enempää virtaa kuin suunnilleen tuon luvatun 7 ampeeria. Loppu tulee sitten akusta. Sytysvaiheessa lämmitin ottaa hetken aikaa virtaa rajusti, mutta käyntivaiheessa siiinä kuluttavat virtaa polttoainepumppu, laitteen oma tuuletin, kiertovesipumppu ja auton lämmityspuhallin.

Auton lämmityslaitteen puhallinta ei kannata laittaa aivan täysille, yleensä nopeuksien lukumäärästä riippuen jokin kakkos- tai kolmosnopeus riittää. Tehonkulutus silloin on tuskin läheskään noin suuri. Akun varaustilan saaminen kuntoon vaatii pitemmän lataamisen, yleensähän polttonestetoiminen lämmitin hoitaa hommansa jo puolessa tunnissa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.