Kysymys:

Näin alkutalvesta ajankohtainen asia, nimittäin polttoainesuodattimen vaihto diesel autoon. Suodatin on hyvin esillä ja helposti vaihdettavissa itsekkin. Onko vaarana, että suodattimen vaihdon yhteydessa järjestelmään pääsee ilmaa, jonka seurauksena joutuu ilmaus hommiin?

En ole aiemmin diesel autoa omistanut, mutta sen verran tiedän, että suodattimen vaihto on viisasta ennen pakkaskelejä.

Tapio Ketonen:

Suodatin tosiaan kannattaa vaihtaa syksyllä, sillä jos polttonesteen mukaan on joutunut vettä, sen matka pysähtyy - tai sen ainakin pitöisi pysähtyä - suodattimeen, jonka läpi vesipisarat eivät normalisti pääse. Niiden jäätyminen johtaa suodattimen tukkeutumiseen. Kun sinne on vielä kertynyt muitakin epäpuhtauksia, ja alkuvaiheessa myös polttonestestä saattaa kiteytyä sinne parafiinia, matkanteko voi pakkasella pysähtyä.

Suodattimen vaihdossa järjestelmään pääsee aina ilmaa. Sen vaikutusta voi kuitenkin minimoida sillä, että ennen uuden suodattimen paikoilleen asentamista se täytetään puhtaalla dieselöljyllä. Tällä keinolla järjestelmään jäävä ilmamäärä jää niin pieneksi, ettei sillä ole erkitystä. Nykyaikaiset dieseljärjestelmät kierrättävät polttonestettä niin tehokkaasti, että ilmakuplat kulkeutuvat nopeasti paluuvirtauksen mukana säiliöön, jossa ne poistuvat kierrosta.

Yhteispaineruiskutuksessa paineputkeen päässyt ilma pääsee suuttimien kautta pois, koska suuttimet avautuvat sähköisesti eivätkä polttonesteen paineella kuten vanhemmissa dieseleisä. Niinpä pienet määrät sinne päässyttä ilmaa poistuvat nopeasti, ehkä käynnistys voi kestää hieman pitempään, mutta yleensä ilmaamista ei tarvita.

Jos Common Rail -diesel on ajettu kuivaksi, eli moottori sammuu polttonesteen puutteeseen, tilanne on toinen. Polttonestettä on usein erikseen  imettävä säiliöstä korkeapainepumpulle johtavaan putkistoon, ja tämä vaatii avaamaan putkia. Niin ikään jos korkeapaineputki on täynnä ilmaa, sieltä pitää päästää ilma pois avaamalla putkiliitosta ja pyörittämällä moottoria startilla.

Yhteispaineruiskutuksen korkeapainepumppu ei tykkää kuivana pyörmisestä, koska se on pienillä toleransseilla valmistettu tarkkuusinstrumentti. Sen voitelu hoituu polttonesteellä. Dieseliä ei saisi ajaa kuivaksi, koska jos uudelleen käynnistettäessä jätetään perusteellinen ilmaaminen jätetään tekemättä, pumppu pyörii pitkään kuivana, mikä voi aiheuttaa siihen vaurioita.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.