Kysymys:

Uusimmassa Tuulilasi-lehdessä 06/2013 oli postilaatikkopalstalla kirjoitus jossa Range Rover Evoque-omistaja oli tyytymätön autonsa toimivuuteen ja laatuun. kyseessä on kuitenkin nk. premium-auto, alkavathan hinnatkin yli 45000 eurosta, silti ruostuminen on havaittavaa jo vuoden käytön jälkeen.

Kysyn onko muissa nk. premiumeissa merkistä riippumatta havaittavissa tuollaisia piinaavia ongelmia kuten nopea ruostuminen tai muut vastaavat suuret ongelmat ? Noin uusista kun ei minulla ainakaan ole tietoa Suomessa.

45000 euroa alkaen hinta on ainakin minulle iso summa joten kyllä laatua pitää kehittää jos tuon auton omalla rahalla ostaa. Tulee mieleen että onko Evoque vain sellainen keinotekoinen Range Rover kuten aikoinaan 300- ja 400-sarjan Volvot jotka vain matkivat oikeaa asiaa.

Tapio Ketonen:

Vaikea sanoa tuosta Lantikasta sen enempää, mutta esimerkiksi kylkien ruostepilkut ovat aika usein lähtöisin tiestä tulleista metallihiukkasista, jotka ovat iskeytyneet kiinni maalipintaan. Kun ne sitten saavat siinä kunnollisen pesun tai vahauksen häiritsemättä rauhassa ruostua, ruoste tunkeutuu maalin läpi. Asianmukainen hoito eli riittävän usein tehty kunnollinen harjapesu ja oikea käsin tehty vahaus estävät tällaiset vauriot.

Tällaisten vaurioiden syntyyn ei vaikuta, onko kyseessä premium tai sen vastakohta. Etsin Googlella, mitä nuo vastakohdat voisivat olla, ja tulokseksi tuli pitkä lista: huonompi, halpa, arvoton, diskontattu, kohtuullinen, kohtalainen. Esimerkiksi autoista puhuttaessa premium tarkoittaa, että jollakin keinolla ihmiset on saatu uskomaan kyseinen merkki jostain syystä paremmaksi kuin jotkut muut. Aina tälle ei löydy todellista perustetta, toki sentään useimmiten.

Valitettavan usein ns. premium-autoissa on vikoja, ja yleensä ne ovat erityisen raivostuttavia siksi, että ostaja on hankkinut autonsa nimenomaan laadukkaan mainene perusteella. Toki joskus nämä ns. premium-asiakkaat ovat myös tavallista vaativampia. Paha yhteentörmäys sattuu, jos autoliikkeen asiakaspalvelu ei vastaa premium-odotuksia vaan sopisi paremminkin tuon listan huonompi, halpa, arvoton jne tasolle.

Käytännössä tuo premium lähinnä tuntuu siinä vaikutelmassa, jonka auto antaa, kun siihen istahdetaan. Materiaalien laadukkuus ja saumojen sopiminen ovat tältä kannalta tärkeitä. Tekniikan toimivuudessa ja yleisessä kestävyydessä nuo premiumit eivät välttämättä erotu kovin selkeästi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.