Kysymys:

miksiköhän volkkareista pyöränpultit hirttävät kiinni tolkuttomasti ajon jäljiltä. nyt kun talvirenkaat on laitettu, kierteet voideltu ja oikein kiristetty niin ensi keväänä niitä saa repiä hampaat irvessä, ilman jatkovartta ei saa pelkällä ristikkoavaimella ainakaan minun voimilla auki. sama juttu oli golfissa ja nykyisin polossa. kummassakin autoissa on peltivanteita pelkästään. kiristäessä yritän käyttää 'maalaisjärkeä' vaikkei momenttiavainta olisikaan käytössä. autot ovat ostettu käytettyinä, liekö niissä vääränlaiset pultit vanteisiin nähden, tosin aluvanteita ei niissä ollut edes ostaessa eikä eikä ole sen kummemmin nytkään. itselläni on myös opel johon ei koskaan tarvitse normaali avainta kummempia jatkovarsia pultin aukaisuun. ikävämpi vain jos tien päällä joutuu renkaan vaihtoon eikä ole sitä 'vartta' mukana

Tapio Ketonen:

Tuo taitaa olla perinneasia. Itselläni oli joskus vuosikymmeniä sitten Transporter, josta jouduin hakkaamaan vasaralla ja taltalla yhden mutterin kappaleiksi. Auto oli ollut huoltoasemalla rengasremontissa, ja bensapoika oli vetänyt sen pulttipyssyllä niin kireälle kuin oli saanut.

Tuo kiinni hirttäytyminen ehkä johtuu mutterien kartiokulmasta. Voi olla, että Opelissa kartio on loivempi. Jyrkempi kartio puree tiukemmin kiinni. Kysymyshän on siitä, että mutterin kartio ei liu'u vanteen pultinreiän kartiossa kunnolla, vaan pintapaine kasvaa niin suureksi, että metallit leikkautuvat kiinni, eli niiden pinta muuttuu karheaksi. Tässä vaiheessa avaaminen onnistuu vain väkivalloin.

Momenttiavain olisi kyllä hyvä apuväline pyöränmutterien kiristämisessä myös teräsvanteilla. Yleensä ne tulee käsivaralta kiristettyä aivan liian tiukalle.

Muuten, tutkipa, missä kunnossa mutterien kartioiden pinnat ovat. Omassa autossani niissä kaikissa näytti olevan ikävät urat keskellä kartioita, kun muttereita on avattu ja kiristetty  jo kovin monta kertaa. Pitäisi ostaa uudet mutterit ennen ensi kevättä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.