Kysymys:

Minulla Audi a6 vm 2007. Autosta meni ensimmäinen pyörän laakeri vajaan 100 000 kilometrin kohdalla ja viimeinen (neljäs) 150 000 kilometrin kohdalla. Onko tuo normaalia kulumista? Vanhaan 740 ei koko auton ikänä vaihdettu yhtään pyöränlaakeria. Onko uusi tekniikka vanhaa surkeampaa?

Tapio Ketonen:

Tuo on juuri sitä paljon puhuttua tuotteiden optimointia. Koko käyttöikänsä kestävä auto on huoltoverkoston kannalta huono, jää paljon rahaa saamatta. Pyöränlaakerien mitoitus on näemmä onnistunut kohdalleen, sillä tuo satatuhatta on jo niin paljon, että korjaus ei enää mene takuun piikkiin.

Audilla on kokemusta huonomminkin onnistuneesta optimoinnista. 90-luvun puolivälissä A4- ja A6-malleissa käytettiin niin heikkoja tukivarsien niveliä, että tukivarret jouduttiin uusimaan 40-50 000 km jälkeen. Audi taisteli pitkään vastaan ja maksatti korjaukset käyttäjillä. Vasta joskus 5-6 vuotta myöhemmin se ilmoitti, että korjaukset menevät takuun piikkiin. Alkuperäisiä tukivarsia heikkoinen nivelineen oli enää jäljellä vain kourallinen, joten takuukustannukset jäivät ilmeisen kohtuullisiksi.

Kyseessä on siis aivan tietoinen huonon laadun heikentäminen varaosien menekin edistämiseksi. Kyseessä on asia nimeltä planned obsolescence, suunniteltu vanheneminen. Siitä kerrottiin Yle TV1:n Ykkösdokumentissa 13.3.2011 dokumentissa nimeltä Hehkulamppuhuijaus.

Dokumentti on nähtävissä Youtubessa, osoite on http://www.youtube.com/watch?v=JLsxtTYy8WA 

Asiaan liittyvää tekstiä löytyy mm osoitteesta http://uusimusta.squarespace.com/etusivu/2011/2/14/lamppu-syttyy.html

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.