Kysymys:

Vaihdatan talvi-/kesärenkaani autooni aina rengasliikkeessä. Asentaja muistuttaa joka kerta piipahtamaan muutaman päivän päästä uudelleen, jotta pultit jälkikiristetään. Alumiini materiaalina edellyttää kuulemma tätä.

Jonottaminen rengasliikkeen pihalla renkaanvaihtosesongin aikaan vie aikaa, joten en ole käynyt kiristyttämässä pultteja enää pariin vuoteen. Pelaanko näin toimimalla omalla tai kanssakulkijoiden hengellä, vai millaisesta riskistä tarkalleen on kyse? En ole huomannut auton ajokäyttäytymisessä ongelmia, enkä muista koskaan törmänneeni tietoon, että aluvanteilla varustetun auton rengas olisi irronnut kesken ajon. Voisin kuvitella, että aika moni kuitenkin jättää jälkikiristyksen tekemättä.

Riittääkö jälkikiristykseksi se, jos auton varustukseen kuuluvalla peruspulttiavaimella kiristää pultteja ns. hauisvaralta vai pitäisikö homma hoitaa aina momenttiavaimella? 

Tapio Ketonen:

Alumiinivanteiden kiinnitys pitää aina varmistaa muutaman päivän kuluttua tehtävällä jälkikiristyksellä. On yhdentekevää, tehdäänkö se rengasliikkeessä vai kotipihalla, kunhan käytettävä kiristysmomentti on oikea. Parasta olisi tietenkin käyttää momenttiavainta, eikä sellainen ole välttämättä edes kallis. Biltemassa näyttävät pyytävän osoittimella varustetusta momenttiavaimesta 6,99 euroa. Lisäksi tarvitaan lyhyt puolen tuuman jatkovarsi ja sopivan kokoinen pitkä hylsy. Kaikkiaan rahaa kuluu alle 15 euroa.

Alumiinin huonoihin ominaisuuksiin kuuluu, että toisin kuin teräs se ei ole kimmoisa. Jos alumiinivanteen ja pyörännavan vastinlaipan väliin jää hiekkamurunen, murusen hankauduttua jauheena pois pyörän kiinnitys saattaa jäädä löysälle. Teräsvanteessa mutterien vastinpinnat ovat hieman koholla, ja vanteen materiaali joustaa aiheuttaen pultteihin jännityksen. Jännitys kompensoi mahdollisen väliin jääneen murusen  poistumisen aikaansaaman löystymisen. Useimmiten väliin ei jää mitään, eikä jälkikiristystä tarvita, mutta koskaan ei voi tietää, miten juuri tällä kerralla on käynyt.

Yleensä mutterien löystyminen tekee auton omituisen tuntuiseksi, mikä saa useimmat kuljettajat tarkistamaan tilanteen. Löystyminen saattaa kuitenkin vaurioittaa vanteita, joten kiristäminen kannattaa tehdä, se on aika helppo ja halpa varmistus. Tavallisesti mahdollinen pyöränmutterien irtoaminen kuten muutkin ongelmat yllättävät hankalimmassa mahdollisessa tilanteessa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.