Kysymys:

Kyse on siis peruutusvaihteesta, joka on Qashqaissa liian nopeaksi välitetty, josta seuraa se että kytkintä pitää liiroittaa esim. kun peruuttaa peräkärryn kanssa. Myös tallista ulos peruuttaminen syö kytkintä. Kytkin onkin viimeaikoina alkanut haista ja pelkäänpä ettei se enää kauan kestä moista liiroittamista.

Kysynkin, olisiko kannattavaa teettää vaihteistoremontti jolla pakki saataisiin hitaammaksi ja onko se edes ylipäätään mahdollista? Entä miten käy takuun jos moinen remontti tehdään?

Vai olisiko järkevämpää etsiä uusi auto jossa hitaampi pakki?

Tapio Ketonen:

Vaihteiston välitysten muuttaminen on ns. isomman luokan remontti, joka on peräti hankala, käytännössä mahdoton. Arvelisin. että kytkimen uusii moneen kertaan tuollaisen remontin hinnalla. Sinne vaihteistoon pitäisi valmistaa uusia hammaspyöriä, joiden hammasluvut olisivat erilaiset. Lisäksi saattaa olla, että laatikossa ei ole tilaa eri kokoa oleville rattaille.

Vaihteiston takuu ei tuollaisen homman jälkeen enää ole voimassa. Tuohan edellyttää koko laatikon purkamista alkutekijöihinsä, ja kaiken huipuksi sinne laitettaisiin osia, jollaisia siellä ei alkujaan ole ollut.

Kytkintä voisi ehkä säästää välttämällä pitkiä peruutuksia, joissa kytkintä luistatetaan pitkään. Ehkä myös kannattaisi välillä pitää taukoja, joiden aikana kytkin pääsisi hieman jäähtymään. Jäähtymistä voisi tehostaa kytkimen pitäminen pohjassa vaihde päällä. Silloinhan vauhtipyörä ja kytkinasetelma pyörivät paikallaan olevan levyn ympärillä, ja tämä aiheuttaa kitkapinnoille edes hieman jäähdyttävää tuuletusta.

Hitaassa peruuttelussa olisi varmaan paras vanhanaikaisella momentinmuuntimella varustettu automaattivaihteisto. Se ei pane matelemista kovin helposti pahakseen, sillä voimansiirron öljylle on olemassa jäähdytin. DSG:t tai muut kaksoiskytkinvaihteistot eivät ole manuaalivaihteistoa parempia, sillä niissäkin joudutaan helposti luistattamaan kytkintä hitaasti ajettaessa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.