Kysymys:

Minulla on Nissan Qashqai 1.6 Acenta VM-2010 jolla on ajettu n. 51 000 km ja jossa on ärsyttävä "ujellusongelma". Onko teillä tietoa minkä takia Qashqain laatikko "ujeltaa" kakkos ja kolmosvaihteella ajettaessa alle viittäkymppiä, mutta sen jälkeen ujellus lakkaa nopeuden nousteessa yli sitä. Rupee ottaa päähän kun minkäänlaista viisaasta vastausta tähän kysymykseen ei tahdo saada.

Olen saanut jostain kuulla että tämä olisi auton "ominaisuus" joillekin malleille, mutta epäilen ettei NISSAN maahantuojana myönnä, että tämä on joissain autoissa valmistusvirhe, jonka pitäisi mennä takuukorjauksena maahantuojan "piikkiin".

Kytkimestä on nyt talvipakkasilla kuulunut sellasta "murinaa" joka liittyy tähän ongelmaan.Jos tämä on "ominaisuus" voisivat ainakin tiedottaa siitä jotenkin että tulisi julki tämäkin asia.

Tapio Ketonen:

Nuo voimansiirron vollotukset ovat aika pahoja korjattavia. Yleensä ääni kuuluu vain ajossa ja tietyn kuormituksen aikana. Niitä on silloin mahdoton päästä kuuntelemaan vierestä. Syynä voi olla pieni virhe jonkin hammaspyörän pinnan muodossa. Käytännössä äänestä on useimmiten vain akustista haittaa, se on vain harvoin merkki matkantekoa uhkaavasta viasta.

Tuollainen ääni ei kuitenkaan kuulu uudessa autossa asiaan, ja vika tulisi laittaa takuun puitteissa kuntoon. Eräs japanilaisauton (ei Nissanin) maahantuonnissa työskennellyt kaveri kertoi, että he ratkaisivat tämän tyyppiset sitkeät viat, esimerkiksi ravistukset, siten, että he tekivät asiakkaalle todella edullisen vaihtotarjouksen uuteen autoon. Jos kyseessä oli miltei uusi auto, se vaihdettiin uuteen.

Sisään tullut auto myytiin sitten erikoistarjouksena yhtiön sisällä jollekin asentajalle sopimuksella, että autossa on tällainen vika, ja se kuuluu kauppahintaan. Yleensä asentaja sitten aikaa myöten keksikin vikaan ratkaisun.Tämä oli ratkaisu, johon kaikki olivat tyytyväisiä. Asiakas sai toimivan auton, ja markkinointipuoli pääsi eroon valituksista.

Tapauksia ei ollut kuin pari-kolme kaverin ollessa firmassa töissä, joten edes vuositasolla kustannus ei noussut kovin suureksi.

Vollottavan voimansiirron vaientaminen on hankala homma. Taannoin kultaisella 60-luvulla ostimme kaverille pari vuotta vanhan Simca 1000 -auton. Auto oli Simcaksi erinomaisessa kunnossa, mutta kun nopeus nousi kahdeksaankymppiin, voimansiirto alkoi ulvoa tosi hurjasti. Vika pudotti auton hintaa mukavasti.

Kaveri ajoi autolla kuusi vuotta. Kerran hän yritti hiljentää vollotusta, ja vaihteisto purettiin ja tutkittiin perin pohjin. Mitään näkyvää vikaa ei löytynyt, ja kun se taas koottiin, sama ulina jatkui. Mitään muita ongelmia se ei aiheuttanut, ja äänihaitastakin selvittiin ajamalla joko nopeammin tai hitaammin.

Kytkimen murinan en usko välttämättä liittyvän tuohon toiseen ääneen. Jos ääni tulee kytkintä painettaessa, vika voisi olla painelaakerissa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.