Kysymys:

Voiko raidetangon pään väljyys vaikuttaa niin, että kyseisen puolen sekä etu- että takarengas kuluvat tavallista nopeammin ? Onko takavetoisen auton etupyörän laakerin suojakupista alkanut rasvan ulostunkeminen merkki siitä, että laakeri alkaa olla vaihtokunnossa ? Laakeri ei ainakaan vielä ääntele kuuluvasti.

Tapio Ketonen:

Raidetangon pään väljyys muuttaa etupyörien aurauskulmaa, joten se voi lisätä eturenkaan kulumista. Takarenkaaseen se ei vaikuta. Mutta jos myös takapään aurauskulmat ovat pielessä, silloin takarengaskin kuluu. Jos esimerkiksi Mersussa sen takana ikäänkuin raidetankona toimivan tukivarren nivelet väljistyvät, silloin takapyöriin tulee vetotilanteessa lisää aurausta.

Vyörengas ei kestä kovin suurta aurausta, aika pienikin ylimääräinen auraus alkaa syödä rengasta vauhdilla. Kannattaa kokeilla ensiksi heiluttelemalla pyörää kello 9-3-otteella, tuntuuko väljyyttä. Tukivarsien uusiminen ei ole kovin kallista.

Rasva tunkee laakerikupista ulos todennäköisesti siksi, että laakeri kuumenee. Kannattaa kokeilla sormella heti ajon jälkeen, onko kuppi kuuma tai kuumempi kuin toisella puolella. Laakerin kuumeneminen on énsimmäinen merkki siitä, että loppu alkaa lähestyä. Ääntely ei välttämättä kuulu kovin helposti sisään.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.