Kysymys:

Helsingissä on pari ns. raitiokävelykatua (Katariinankatu ja osa Mikonkadusta). 

Pitääkö sporan väistää risteävää tietä käyttäviä ajoneuvoja tullessaan risteykseen tällaiselta kadulta? (Kuten muiden pihakatua käyttävien ajoneuvojen tulee tehdä=väistää.)

Lähdetään siitä, että raitiokävelykadulle ei ole laitettu merkkiä "väistämisvelvollisuus risteyksessä" eikä risteys ole valo-ohjattu.

 

Tapio Ketonen:

Mikä on raitiokävelykatu? Miten se on merkitty?

Minun muistini mukaan noilla kaduilla ei ole mitään erityismerkkejä, mutta voin olla väärässäkin. Ne ovat niin kaukana päivittäisen liikkumiseni alueelta, että mielikuvani voivat olla vanhentuneita.

Perussääntö on, että väistä aina ratikkaa. Siihen viittaa myös tieliikennelain 14§:n viides momentti. Laitetaanpa nuo oleelliset lainkohdat eli momentit 1-3 ja 5 tuohon:

14 §Väistämisvelvollisuus

Risteystä lähestyessään kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta. Hänen on väistettävä samanaikaisesti muuta tietä oikealta lähestyvää ajoneuvoa.

Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Samoin on kuljettajan, joka muualla kuin risteyksessä, aikoo poistua ajoradalta tai muuten ylittää sen, väistettävä tien reunaa käyttävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Vasemmalle kääntyvän kuljettajan on lisäksi väistettävä vastaan tulevaa liikennettä.

Kuljettajan on kuitenkin aina väistettävä muuta liikennettä, jos hän on tulossa tielle pihakadulta, kävelykadulta, pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta alueelta taikka polulta, tilustieltä tai muulta vähäiseltä tieltä tai moottorikelkkailureitiltä.----Raitiovaunulle on tienkäyttäjän risteyksessä, 1 ja 2 momentin säännöksistä huolimatta, annettava esteetön kulku.

Tuon kolmannen momentin mukaan siis pihakaduksi merkityltä alueelta tulevan ajoneuvon, myös raitiovaunun, pitää väistää muuta liikennettä. Lain 47 § näet sanoo näin:

47 §RaitiovaunuliikenneRaitiovaunun kuljettajan on soveltuvin osin noudatettava ajoneuvon kuljettajia koskevia säännöksiä, jollei 14 §:stä muuta johdu.

Kaikesta huolimatta on kaksi syytä, miksi ratikkaa kannattaa väistää, vaikka se olisi tulossa pihakaduksi merkityltä alueelta:

1. Se on niin pahuksen paljon isompi ja raskaampi, painaakin kymmeniä tonneja. Alle ei siis kannata jäädä.

2. Ratikkakuskin apuna on oikeudessa leegio Helsingin kaupungin lakimiehiä. Heitä vastaan tavallinen kansalainen on aika voimaton. Oikeustaistelu voi käydä kalliiksi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.