Kysymys:

Lehdissä kirjoitellaan, että raskaan liikenteen polttoaineen kulutus nousee jopa 40 %, kun ajetaan rajoitinta vasten sallitun 80 km/h sijaan. Perustuuko tuo lukema vain ajovastuksien voittamiseen vai onko rajoittimen toiminnassa jotain kulutusta lisäävää?

Samoissa jutuissa kerrotaan, että omistajat eivät ylinopeutta ajele juuri kustannussyistä. Miten sitten työntekijät saavat jatkuvaa ylinopeutta ajaa samaan aikaan kun kustannuksia ja kannattamattomuutta valitellaan?

Ylinopeuksia voi ihmetellä myös sitä kautta, että muissa töissä ei sallittaisi turhia kustannuksia aiheuttaa eikä toistuvaa lain rikkomistakaan voitaisi katsoa läpi sormien. Lait ja säännöt aiheuttavat epämukavuutta ja jopa aikataulun pettämistä muissakin töissä, mutta ei niitä yhtä räikeästi voi rikkoa ilman seuraamuksia kuin ammattiliikenteessä.

Tapio Ketonen:

Ison auton kulutus kasvaa ennen kaikkea ilmanvastuksen ja myös vierintävastusten takia nopeuden myötä aika hurjasti, kun nopeus nostetaan 80:stä rajoittimen sallimaan 89:ään. Myös renkaiden kuluminen nopeutuu. Aika monessa kuljetusliikeessä kahdeksankympin ylitykset on kielletty, ja ajopiirtureita valvotaan. Jotkut maksavat bonuksia kuskeille, jotka pysyttelevät rajan alla, vastaavasti rajoitinta vasten ajaville ensiksi huomautetaan muutama kerta, ja lopulta herrat ohjataan kassan kautta.

SInänsä mitään ammattikuntaa ei tänä päivänä valvota yhtä tiukasti ja pikkutarkasti kuin autonkuljettajia. Maassa tuskin on kovin monta raskasta yhdistelmää kuljettavaa ammattilaista, joka ei viimeisten parin vuoden aikana olisi saanut yhtään sakkoa tai rikemaksua. Esimerkiksi ajoaikasäännökset ovat sellaiset, että jos tehtaissa toteutettaisiin säännöksiä vastaavalla tiukkuudella, ammattiliitot nousisivat kapinaan. Vai onko jotakin järkeä siinä, että auto pitää parkkeerata 20 kilometrin päähän kotoa, kun vuorokautinen ajoaika tulee täyteen?

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.