Kysymys:

Mitä enemmän ensimmäisen...kolmannen kerran renkaista vaahtoava inttää asiastaan, sitä selvemmin hänen ymmärtämättömyytensä paljastuu. Siinä tulee esiin tyypillinen suomalainen jääräpäistäkin jääräpäisempi luonne - periksi en anna. Minä en ole väärässä, vaan kaikki muut. Sellaisia ihmisiä Suomen-maassa on muuten todella paljon. Heille oma luulo on faktaa.

Minua on aina ihmetyttänyt näiden tyyppien ajatuksenkulku, jotka loukkaantuvat, kun heille tärkeää automerkkiä heidän mielestään moititaan. Suhtautuminen on niin kiihkomielistä, että voisi luulla, että heidän lapsiaan olisi paneteltu. He eivät myöskään tajua, kuinka nopeasti asiat muuttuvat autoilumaailmassa - se, että joku automerkki tai malli oli vaikkapa erityisen vikaherkkä 5 vuotta sitten, ei merkitse, että nykyinen malli olisi yhtä "huono". Tai päinvastoin. On sitäpaitsi vain hyvä, että VW-konsernin tuotteiden helmasynnit ovat kantautuneet jokaisen korviin, joka vähänkin autoilua seuraa - siinä voi säästää isot rahat. Vielä kuitenkin koittaa päivä, kun kaksikytkinvaihteistot tulevat yhtä luotettaviksi kuin perinteiset automaatit, mutta vielä pitkään sen jälkeen vanhat jäärät pitävät niitä epäluotettavina. Ketjukokeilun jälkeenhän VW palasi takaisin hammashihnoihin, kuten moni tietää.

Itselläni on ollut kaksi VW-konsernin autoa ja molemmat ovat olleet ikäänsä nähden pahoja vikapesiä, asiantuntevasta hoidosta huolimatta. Vedänkö kahden yksilön perusteella johtopäätöksiä yhtiön tuotteiden nykylaadusta? En.

Tapio Ketonen:

Niinhän seon, että suomalaisn miehen vaimoa voi haukkua, mutta auta armias, jos joku sanoo poikkipuolisen sanan hänen autostaan!

Rahastoyhtiöiden mainoksiin vaaditaan teksti, jossa sanotaan, että aiempi menestys ei ole tae tulevasta. Tämä koskee harvinaisen hyvin myös autoja. Jonkin automallin laatu tunnetaan vasta sitten, kun autoilla on ajettu toistakymmentä vuotta ja useampia satojatuhansia kilometrejä.

Uusi tekniikka on aina altista vikaantumaan. Joskus toistasataa vuotta sitten autonkuljettajan oli pakko olla myös jonkinlainen mekaanikko. Vikoja ilmaantui tiuhaan, ja renkaat puhkesivat usein. Noista ajoista perustekniikan luotettavuus ja kestävyys ovat parantuneet huimaavasti, mutta uusi tekniikka on tuonut uusia vikamahdollisuuksia. Yksi ongelma ovat valmistajien talouspomot, jotka vaativat koko ajan alentamaan kustannuksia. Se ajaa joskus tinkimään rakenteista tavalla, joka osoittautuukin myöhemmin kelvottomaksi ja kalliiksi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.