Kysymys:

Osaisitko vastata pitkään mieltä painaneeseen kysymykseen, miksi monen automerkin/-mallin ratit ovat vinossa? En tarkoita että se ei ole suorassa (puolat symmetrisesti), vaan että koko rattitolppa on käännetty viistoon, eli ratin vasen puoli on edempänä kuin oikea. Erityisen häiritsevää tämä on esim. 2000-luvun vaihteen Primeroissa, mutta Mersuissa ja Bemareissakin sitä harrastetaan niin että huomaa ja melkein häiritsee. Lähes joka automerkiltä löytyy uudempia ja vanhempia malleja joissa ei siis rattiakseli ole suorassa kuljettajaan nähden. Ford on harvoja joissa ratti on symmetrisesti kuskin pyöriteltävänä, 80-luvun Escorteista nykypäivän Mondeoon, kaikissa on suorassa.

Syy ei voi olla se etteikö sitä voitaisi suoraan saada sopimaan, mutta mikä se on? En ole keksinyt. Ihan outo kompromissi, huonontaa jopa ajoasentoa oikean käden ollessa enemmän koukussa kuin vasemman. Otappa joku metrinen keppi ja laita ratin päälle vaakatasoon, oikealla puolella keppi sojottaaa huomattavan paljon taaemmaksi ovipahvia kuin vasemmalla.

Tapio Ketonen:

Ei tuohon ole mitään selvää syytä. Ohjausakselissa on joka tapauksessa matkan varrella niveliä, joten ratti voi aivan hyvin olla suorassakin. Itseäni tuo ei ole haitannut edes niissä autoissa, joissa vinous on todella silmiinpistävää. Ajaessa kuitenkin pitää molempien käsien olla hieman koukussa, joten ei haittaa, vaikka toinen onkin aavistuksen enemmän mutkalla.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.