Kysymys:

Olisin kiinnostunut kokeilemaan RE-85 bensiiniä vanhoissa bensiinimoottorisissa Volvoissani 740:ssä vm 1989, jonka moottori on B230 F LH-Jetronic ruiskutuslaitteilla sekä 960 vm 1995, jonka moottori on B 6254G.

Uskaltaako kokeilla, onko tiedossa kokemuksia ko. malleilla RE-85 etanolibensiinin käytöstä? Mistä ja mihin hintaan saa sytytystä ja polttoaineen syöttömäärää säätävää ohajusyksikköä ostaa?

Tapio Ketonen:

Autosta pitäisi saada muunnoksella ns. flexifuel-ajoneuvo, eli sillä pitäisi pystyä ajammaan kaikilla bensan ja RE85:n seoksilla. Uusissa autoissa tämä onnistuu hyvin, sillä flexifuel-käyttöön suunnitelluissa autosisa seossäädön säätöalue on riittävän laaja, jotta seos saadaan säätymään sopivaksi. Etanoliseos tarvitsee hieman erilaisen seossuhteen kuin bensiini. Hienosäädön hoitaa pakoputkistossa seossuhdetta tarkkaileva lambda-anturi.

Oletan, että vanhempi noista ei ole varustettu katalysaattorilla. Niinpä siinä tuo muutos ei onnistu aivan nappiin, koska siinä ei ole seossuhdetta säätelevää lambdasäätöä. Seos voidaan kyllä säätää etanoliseokselle sopivaksi, mutta sen jälkeen autolla pitää ajaa aina sillä samalla seoksella, mille se on säädetty. Uudemmassa sen sijaan muunnoksen pitäisi periaatteessa onnistua.

On muistettava, että 85-prosenttinen etanoliseos on ärhäkkää ainetta, se syövyttää joitakin kumilaatuja. Niinpä on varauduttava letku- ja tiivistevaurioihin. Niiden ilmaantuminen varsinkin paineistettuihin polttonesteputkistoihin saattaa olla vaarallista, suihku voi suuntautua paikkaan, jossa se voi saada aikaan tulipalon. Ainakin paikkojen kuntoa pitää siis tarkkailla huolellisesti ja riittävän usein.

Noita muunnossarjoja on myytävänä nettikaupoissa.Lisätietoja löytyy ainakin osoitteista http://www.halpatek.fi ja http://www.flexfuel-company.fi, nuo kaupittelevat muutossarjoja.

Googlessa haut etanoli muutossarja ja e85 conversion kit Europe tuovat asiasta paljon lisätietoa.

 

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.