Kysymys:

Ostin alkuvuodesta vajaa 180 000 km ajetun 1.4 bensa Renault Kangoon. Kaikki meni hyvin, kunnes pari viikkoa sitten kannentiiviste vuoti ja vedet menivät öljyn sekaan.

Tiiviste ja öljyt vaihdettiin. Huoltomies sanoi että kyseessä ns. "märkämoottori", ja monesti vikana on se, että sylintereiden putket ovat epätasassa ja voi aiheuttaa sylintereiden alapään tiivisteiden rikkoutumista.

Kuinkahan vakava asia tuo on? Auto käynti pätkii tyhjäkäynnillä ja varsinkin kiihdyttäessä, tasaisessa vauhdissa ei niinkään. Sitä ei tehnyt ennen huoltoa. Mistäköhän se voisi johtua?

Tapio Ketonen:

Kyseessä lienee moottori, jossa on ns. märät sylinteriputket. Moottori on muuten alumiinista, mutta sylinteriputket on sorvattu valuraudasta. Ne on sovitettu moottorilohkoon tiukasti molemmista päistään, ja alapäässä on erilliset tiivisteet. Yläpään tiivistyksen hoitaa kannentiiviste, joka puristuu sylinteriputkien yläpäitä vasten.

Joskus näissä märkäputkikoneissa jokin sylinteriputkista painuu muita ja ennen kaikkea lohkon tasopintaa alemmaksi. Tällöin tiiviste ei puristu kunnolla kiinni, ja kannentiiviste alkaa vuotaa.

Jos käyttämäsi korjamo on tehnyt hyvää työtä, siellä on tarkastettu, ettei näin ole tapahtunut. Jos putket ovat painuneet, ne pitää nostaa lisärenkaiden avulla samaan tasoon. Kannentiivisteen vuotaminen noilla kilometreillä ei ole mitenkään tavatonta.

Pätkiminen ei ymmärtääkseni liity mitenkään sylinteriputkiin tai kannentiivisteeseen. Sen poistaminen onnistuu, jos syy selviää. Tulppien ja tulpanjohtojen kunnon tarkastaminen tulisi näin ensiksi mieleen, sitten pitää siityä tutkimaan polttonestejärjestelmää.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.