Kysymys:

Moi,

Perheessä on ollut jo miltei uudesta tuollainen 1996 mallinen Safrane  2,2 L rivinelosella ja manuaalilla ilman ilmastointia. Moottori tyyppiä J7TR760, siis bensakone 101kW/5750rpm, ajettu hieman päälle 245tkm. Uusittu vesipumppu (ehkä 100tkm kohdalla), jäähdyttäjä ja termostaatti 220tkm, kannentiiviste 240tkm, lämppärin sisäkennon tiivistekumit 238tkm, paisuntasäiliö 215 tkm, lohkolämmittimen vastus tiivisteineen 210tkm. Näistä kaikista oli jäähdytysnesteen vuotoa aikanaan, eli aika montaa kohtaa on jo paikattu.

Juuri ennen tuon kansipahvin vaihtoa nesteen kulutus ja haju oli älytöntä, pari sataa kilometriä ja pari litraa glykolia lisättävä. Pahvin vaihto ei vienyt kaikkea glykolin hajua pois, vaan sitä leijuu kuuman auton moottoritilassa yhä. Ikäänkuin termostaatin aukeaminen "pukkaisi" hajua lisää sisäilmaankin.

Ennen pahvin vaihtoa mittautin jäähdytysnesteen ja siihen sekoittui pakokaasuja>> siis pahvi vuosi sylinterin paineita jäähdytysjärjestelmään. Siitä kieli myös se, että käynnistyminen tapahtui vain kolmella sylinterillä ja hetken päästä sitten nelonenkin pääsi mukaan (tai taitaa olla 3. pytty).

Kolmospytystä on mennyt rikki useita sytytystulppia- ehkä 4 kpl parin vuoden aikana. Keskieletrodin kuori halkeaa ja tulpaa ei enää kunnolla toimi.

Olin harkinnut sylinterinkannen painetestausta, kun pahvi vaihdettiin, mutta minulle sanottiin, että halkinaista kantta ei voi korjata, ja alkuperäinen uusi maksaa maltaita. Ja toisaalta sanottiin, että venttiilejä ei saa koneistaa (ei edes hioa käsipelillä) kun ovat kuulemma Stelliittipintaiset. Pursituspaineet vaihtelevat mittauksittain jonkin verran; viimeksi 11,6/9,5/10,5/7 bar, joskus aiemmin 10,5/9,5/8,4/10,0 bar.

Jäähdytysnestettä saa lisätä 0,5 litraa bensatankillisen ajon jälkeen eli n. 500 km. Kun auton sammuttaa kuumana nestetaso paisuntasäiliössä on alle alarajan. Jos paisarin korkkia raottaa ja päästää paineet ulos, nousee taso normaaliin.

1. Mitä pitää testata seuraavaksi?

2. Jos kansi on halki, ajelenko vaan vai onko järkeviä korjausehdotuksia?

3.Voisiko paineilmaa tulpanreiästä ajamalla todeta kannen vuotavan, jos paisuntasäiliöstä nousee kuplia?

4. Jos laitan vettä kestävän painemittarin paisuntasäilölle sylinterinkannesta tulevaan putkeen, niin mikä voisi olla normaali jäähdytysjärjestelmn paine? (Ilna, että sylinterin paine lisää sitä). Voisko se olla 1,2 Bar, jonka arvon löysin ranskankielisestä korjausopaasta" Tarage du bouchon: 1,2 Bar (repere couler marron)

5. Pannaanko muuten siisti ja ajokelpoinen entinen edustusauto paaliin?

Tapio Ketonen:

Se kannen painetesti olisi ehkä kuitenkin kannattanut teettää, jotta sen kunto olisi ollut selvillä. Tuliko se kansi plaanattua eli hiottua suoraksi? Yleensä alumiinikansi pitää kannentiivistettä vaihdettaessa ja varsinkin vuodon takia vaihdettaessa aina suoristaa. Pienellä hionnalla pinnasta häipyvät myös vuotoja aiheuttavat epätasaisuudet.

Oireet viittaavat vahvasti kannentiivistevuotoon. Voisi olla aiheellista kokeilla esimerkiksi sitä, että avataan paisuntasäiliön kansi ja käynnistetään moottori. Sitten seurataan, nouseeko säiliön nestepintaan kaasukuplia.

Uuden kannen ostaminen varaosatiskiltä noin vanhaan autoon on täysin poissa laskuista. Kannattaa sen sijaan etsiä purkamoista. Suomen purkamoiden tarjonta löytyy aika pitkälle nettiosoitteesta http://www.varaosahaku.fi

Osia voi netin kautta etsiä myös ulkomailta. Paras tarjonta Safranen kansista tai vaikka koko moottoreista lienee Ranskassa, mutta siihen tutustuminen ja osien ostaminen edellyttää kyllä ranskan kielen osaamista.

Tuo 1,2 baarin paine lienee se paine, jonka jäähdytysjärjestelmän tulppa sallii. Jos se ylittyy, tulppa alkaa päästää painetta ulos hukkaputken kautta. Jäähdytysjärjestelmässä on yleensä jonkin verran ylipainetta, sillä paineen nousu nostaa myös nesteen kiehumispistettä. Järjestelmän paineen mittaamisesta tuskin on mitään suurempaa hyötyä.

Kannattaa tosiaan seurata sitä kuplimista, ja hyvä kikka on myös laittaa korjaamon pakokaasuanalysaattorin letku haistelemaan paisuntasäiliön ilmaa. Jos sieltä tulee mittariin palamattomia hiilivetyjä, todennäköisesti kannentiivistevuotaa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.