Kysymys:

<p>Kyseessä O2 luokan kärry. Jos vetoautossa, henkilöauto, on nastat, pitääkö kärryssä olla nastat, vaikka ko rengaskokoa ei nastoilla ole saatavana? Laissahan on epämääräisesti tuosta saatavuudesta kirjoitettu lievennys, mutta kuinka sitä tulkitaan?</p>

Tapio Ketonen:

Oliko siis niin, että perävaunussa on talvirenkaat, mutta niissä ei ole nastoja? Tilanne on mielestäni aika erikoinen, ja määräysten osalta tosiaan epäselvä.

Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä (4.12.1992/1257) sanoo 16. pykälässään seuraavasti:

2. Henkilöautossa (M1-luokka), jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia, ja pakettiautossa (N1-luokka), kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin erikoisautossa sekä kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on joulu-, tammi- ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 mm. Talvirenkaita ei tarvitse käyttää:

d) sellaisessa autossa tai sen perävaunussa, johon talvirenkaita ei ole saatavissa.

Noin siis talvirenkaista. Nastarenkaista sanotaan 17. pykälässä näin:

3. Käytettäessä nastarenkaita henkilö- tai pakettiautossa (M1- ja N1- luokka) tai kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O1-ja O2-luokka) taikka erikoisautossa on nastarenkaat, paripyörien toisia pyöriä lukuun ottamatta, asennettava ajoneuvon kaikkiin pyöriin.

Pykälät eivät siis anna suoraa vastausta tuohon ongelmaan. Lähtökohta on, että perävaunun renkaat eivät saisi olla heikommin pitävät kuin vetoautossa, jotta perävaunu ei lähde luistelemaan omia aikojaan. Silti looginen ratkaisu olisi, että tilanteeseen sovellettaisiin tuota 16. pykälää. Tyhmältä tuntuisi ryhtyä poistamaan vetoauton renkaista nastoja.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.