Kysymys:

Nykyautoissa rengasleveydet ja tuumakoot ovat kasvaneet huomattavasti viime vuosikymmenien aikana. Mikä on rengasleveyden ja tuumakoon merkitys polttoainetalouteen ? Mielestäni nykyään kiinnitetään liikaa huomiota hiilidioksidiarvoon taloudellisuudessa käytännön maantieajon kustannuksella. Polttoainetaloudellisuuteen vaikuttavat eniten ilmanvastus, kitka ja massa. Olisi mielenkiintoista saada testituloksia polttoainetaloudellisuudesta vaikka Golf- luokan henkilöautosta ennen niin yleisestä rengaskoosta 155/13" vertailuna nykyautojen 205/16" rengaskokoon. Päästäisiinkö lähemmäksi autonvalmistajien ilmoittamia kulutuslukemia?

Tapio Ketonen:

Säästeliäimmissä automalleissa on käytetty kapeita ja korkeampiprofiilisia renkaita, koska leveiden matalaprofiilirenkaiden vierintävastus on niitä suurempi. Käytännössä tällä ei kuitenkaan ole paljon merkitystä autoa ostettaessa, ulkonäkö ajaa sekä taloudellisuuden että jopa ajomukavuuden ohi.

Nykyinen Golf on niin suuri ja raskas auto, ettei siinä enää voitaisi käyttää 155 R 13 -kokoa, vaikka sellaiset jotenkin autoon sopisivatkin. Niiden kantavuus ei riitä, Golf painaa saman verran kuin 80-luvun taksimersu. Toinen este ovat jarrut. Jarrulevyt ovat niin suuret, etteivät 13-tuumaiset vanteet mahdu niiden päälle.

Hiilidioksidipäästö on aivan sama asia kuin kulutus. Yksi bensalitra tuottaa 2 350 grammaa hiilidioksidia. Kulutus on mitattava direktiivissä määrätyllä tavalla, tämä mittaus on pakollinen, eikä mainonnassa saa käyttää muita kulutuslukemia. Näin saatujen tulosten ei tarvitse olla missään tekemisissä käytännön ajossa saavutettavien kulutuslukemien kanssa. Käytännössä on todettu, että pitkäaikaisessa käytössä kulutus voi olla kymmeniä prosentteja ilmoitettua EU-kulutusarvoa korkeampi.

EU:n kulutusmittausnormia ollaan uudistamassa, mutta vielä ei ole tietoa, koska tämä tapahtuu käytännössä. Siihen saattaa kulua vielä useita vuosia.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.