Kysymys:

Auris hybridi on tilauksessa. Kalleinta malliversiota lukuun ottamatta hybridimalleissa on vakiona rengaskokona 195/65/15, kalleimmassa 225/45/17. Olen suunnitellut hankkivani kesärenkaiksi kokoa 205/55/16, aivan ulkonäköperustein (turhamaisuus siis).

Mutta: onko tuuman suurempi vannekoko ja sentin lisäleveys renkaassa merkittävää polttoaineenkulutuksen tai kiihtyvyyden osalta? Kun kyse on kuitenkin pihistelyyn kannustavasta hybridistä, niin tuokin seikka on käväissyt mielessä. Asia alkoi kiinnostamaan myös Ekoauto 2013-testinne kautta; siinähän oli sekä Prius että Auris hybridit ja Auris kulutti selkeästi enemmän. Priuksen rengaskoko oli käsittääkseni testissänne 195/65/15 ja Auriksessa taas suurin eli 225/45/17. Kerroitte testituloksista että Priuksen latausmahdollisuus ei selittänyt kulutuserosta kuin pienen osan. Voisiko rengaskokojen erot selittää suuren osan loppuerosta? Noiden mallien ilmanvastuksissahan ei enää pitäisi olla järin suuria eroja, kun Auriskin madaltui yli 5 senttiä edellismallista.

Tapio Ketonen:

Leveämmät renkaat tulevat joka suhteessa kalliimmiksi. Ne ovat kalliimmat hankkia, ne kuluvat nopeammin, ja ne myös lisäävät kulutusta. Tuo kulutuksen kasvu ei kuitenkaan ole mitenkään merkittävä, Normaaleissa autoissa leveämpien renkaiden vaikutus CO2-päästöarvoihin on muutaman gramman luokkaa per kilometri.

Varsinkaan hybrideille ilmoitetut kulutus- ja hiilidioksidilukemat eivät muutenkaan ole kovin läheisesti tekemisissä todellisuuden kanssa, mutta niissäkin renkaiden vaikutus jäänee vähäiseksi. Aurisin CO2-lukema on perusrenkailla eli koolla 195/65 R 16 87 g/km ja Premium-version 225/45 R 17 -renkailla 91 g/km. Käytännön ajossa eroa taitaa olla mahdoton huomata.

Aurisin ja Priuksen kulutuseroa ei maahantuojallakaan osattu selittää. Se toki myönnettiin, että heilläkin on todettu eron olemassaolo. Ilmanvastuksen vaikutus pääosin alle 80 km/h nopeuksilla ajetussa Ekoautovertailussa on aika pieni, se alkaa kunnolla korostua vasta suuremmissa nopeuksissa.

Itse ounastelimme, että Priuksen suuremmalla akkukapasiteetilla voisi olla vaikutusta. Se kenties mahdollistaa jarrutusenergian tehokkaamman talteenoton. Tämä on kuitenkin vain arvailua.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.