Kysymys:

Rengasmelu? 70-80 luvulla ajelin hyvin samantapaisilla autoilla kuin nytkin. En kyllä muista, että rengasmelu olisi mitenkään ollut puheenaiheena koskaan? Aluvanteita ei ollut ja kysynkin, onkohan aluvanne yksi suuri syyllinen tähän rengasmeluun. Eräs oppinut piti selvänä, että alumiini kaikuu, värisee aivan eri tavalla kuin rauta, pelti.

Tapio Ketonen:

70- ja 80-luvun autoissa oli nykyajokkeihin verrattuna muutamia merkittäviä eroja. Ensinnäkin korirakenteissa käytettiin vähemmän suurlujuusteräksiä, joilla saavutetaan sama lujuus pienemmillä ainepaksuuksilla. Tämä vaikuttanee myös värähtelyihin. Toinen ero on moottorin ja voimansiirron aiheuttaman melun tasossa, melua on saatu vähäisemmäksi. Kun korvan herkkyys säätyy vallitsevan melutason mukaan, suunnilleen ennallaan säilyvän rengasmelun osuus nousee tuntuvammaksi.

Kolmas suuri tekijä ovat renkaat. Ennen käytettiin renkaita, joissa oli korkeammat ilmatilat, ja tämä vaimensi enemmän tiestä kulkeutuvia värähtelyjä kuin nykyiset matalaprofiiliset renkaat. Alumiinivanteidenkin vaikutus voi olla jonkinlainen, ovathan ne periaatteessa peltivanteita jäykempiä. Melun pahin ongelma  kuitenkin on sen voimistuminen resonanssin ansiosta jossakin korin osassa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.