Kysymys:

Kysyisin sellaista että miksi rengasliikkeet ja autohuolloissakin rengaspaineet laitetaan poikkeuksetta liian suuriksi? Onko teillä TL:n toimittajilla samanlaisia kokemuksia ettei ohjepaineita laitettaisi rengasliikkeissä?

Oman autoni Qashqain renkaisiin oli laitettu huollossa yli 3.5 bar joka pyörään vaikka käyttöohjeen mukaan pitäisi olla 2.3 bar edessä  ja 2.1 bar takana. Eikö rengas vioitu näin suuresta ylipaineesta tai ainakin kuluu väärin?

Tapio Ketonen:

Renkaita vanteelle asennettaessa paine pitää nostaa korkeaksi, jotta rengas nousee kunnolla vanteelle. Ilmeisesti paineet on unohdettu tarkastaa, kun pyöriä on asennettu autoon.

Sinänsä suurista paineista ei ole kovin paljon muuta haittaa kuin se, että auton jousitus muuttuu kovaksi ja tärskyttäväksi, kun renkaat joustavat vähemmän. Rengas ei vaurioidu noin pienistä paineista, eikä sen kulumismuotokaan muutu vääräksi. Toisin oli 40 vuotta sitten, jolloin vielä ajettiin ristikudosrenkaillakin. Niissä pätivät vielä vanhat opit, joiden mukaisia opastuksia nähtiin vielä ainakin muutama vuosi sitten autokoulujen oppimateriaaleissa.

Ennen vanhaan liian suuri paine sai renkaan kulutuspinnan kulumaan keskiosastaan, liian pienellä paineella kuluivat reunaosat. Tämä siirtyi historiaan teräsvyörenkaiden myötä. Vyöpaketti kulutuspinnan alla on kuin hevoskärryn puisen pyörän ympärillä oleva teräsvanne. Se pitää hyvin muotonsa renkaan paineesta riippumatta. Sen sijaan renkaan sivut joutuvat kovemman muokkauksen kohteeksi, jos ilmaa on liian vähän. Renkaat lämpenevät ja kuluvat sen takia nopeammin. Suurempi paine vähentää tätä muokkausta ja laskee myös vierinvastusta sekä kulutusta.

Mielestäni tuo käyttöohjeen antama ohje rengaspaineista on sikäli kyseenalainen, että takarenkaiden paineen ei pitäisi olla eturenkaita pienempi. Näin kuitenkin opastetaan monessa autossa lähinnä jousitusmukavuuden parantamiseksi.

Aika monen auton kulku muuttuu vakaammaksi, jso takapaineita nostetaan hieman. Myös lämpötila vaikuttaa paineisiin. Jos paineet säädetään lämpimässä rengasliikkeen hallissa, ulkona paine laskee noin 0,1 baaria kymmenen asteen lämpötilamuutoksesta. Jos sisällä on +20 °C ja ulkona -10 °C, paine pitää säätää 0,3 baaria haluttua korkeammaksi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.