Kysymys:

Jos renkaan kyljessä on mainittu maksimipaine, olkoon se 3.4 bar, ja rengas myös täytetään 20 asteen lämpötilassa tuohon 3.4 bariin, ja sen jälkeen ajetaan saksan autobaanalla ja mitataan ajon jälkeen paineet, ne näyttävät varmasti yli neljää baria. Onko rengas siis edelleen "speksien sisällä" eli lämpimänä rengas kestää paremmin painetta?

 

Tapio Ketonen:

Renkaiden kyljissä olevat tekstit maksimipaineesta on varustettu merkinnällä "Canada and U.S. codes only", eli ne viittaavat joihinkin em. maiden säännöksiin. Niillä siis ei ole mitään tekemistä renkaiden kestävyyden kanssa. Painetta renkaat kestävät hyvin paljon enemmän, eipä taida saada henkilöauton rengasta räjähtämään edes kuorma- tai linja-autojen paineilla. Busseissa kun näkee usein eturenkaiden pyöräaukkojen kohdalla painemerkintänä esim. 8.0 bar.

Varmin tapa vaurioittaa renkaita on ajaa liian alhaisilla paineilla. Lähtökohta on, että Saksan autobaanoilla renkaissa pitää olla enemmän ilmaa, mutta valmistajan suosituksia pitää kuitenkin noudattaa. Jos paine on korkeampi, rengas muokkautuu vähemmän, mikä parantaa sen kestävyyttä. Ennen kaikkea renkaan ajettavuus paranee, se ohjautuu täsmällisemmin. Monien autojen ohjekirjoissa on annettu korkeammat paineet, jos ajonoipeus on yli 160 km/h.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.