Kysymys:

Välillä kuulee puhuttavan että takarenkaissa pitäisi olla kovemmat paineet kuin edessä. On kuulemma vakaampi ajettava. Päteeköhän tämä kaikkiin autoihin jos siis siinä on jotain perää?

Tapio Ketonen:

On siinä perää. Korkeammat paineet takana tekevät auton peräpään tanakammaksi. Varsinkin japanilaiset valmistajat kuitenkin suosittelevat taakse joskus jopa vaarallisen matalia paineita, koska näin parannetaan mukavuutta. Tien epätasaisuudet eivät tule jousituksesta niin hyvin läpi, jos renkaat ovat pehmeämmät.

Monissa autoissa käsketään ohjekirjassa laittamaan taakse hyvinkin korkeita paineita silloin, kun ajetaan täydellä kuormalla. Kova kuormitus saa perän heilahtelemaan sivusuunnassa, joten kaarreominaisuudet kärsivät, ellei paineita nosteta. Käytös voi jopa muuttua vaaralliseksi.

Jos valmistaja suosittelee taakse alempia paineita kuin eteen, kyseessä on suositus, jota voisi hyvästä syystä jättää noudattamatta. Asiaa voi tietenkin itsekin kokeilla, mutta pitäisin jonkinlaisena minimitasona takarenkaisiin samaa painetta kuin edessä. Nokian Renkaat on jo vuosikymmeniä sitten laatinut koeajajiensa ajokokeiden perusteella autoille omia rengaspainesuosituksiaan, joissa etenkin takapaineet ovat selvästi valmistajan suosituksia korkeammat.

Mitään haittaa tai vaaraa ei korkeammista paineista aiheudu, ellei sitä mahdollista tärähtelyn vähäistä lisääntymistä oteta huomioon. Korkeammilla paineilla renkaiden kuluminen ja mahdollisuus rengasvaurioihin vähenevät.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.