Kysymys:

Näyttää siltä että "kysy Ketoselta"- palsta toimii paremmin kuin varsinainen keskustelu-palsta, joten kysyn taas.

Hyvistä neuvoista viisastuneena nostin takarenkaiden painetta mutta auton ajettavuus siitä pikemminkin huononi, eikä suinkaan parantunut, alkaen epämielyttävästi pompottamaan joten jätin kaikki renkaat 2,3 bar paineeseen koska ajan vähillä kuormilla. Joku kysyi rengaskokoa, joka on 215/65 R16. Renkaina Nokian kitkat. Kovilla paineilla auto on kuin kivireki.

Sitten kysymys: Jos näin korkealla profiililla pitää noin matalaa painetta voiko rengas mennä pilalle? Kitkarenkaassahan on jo muutenkin pehmeämpi kumiseos kuin tavallisessa talvirenkaassa. Toinen kysymys koskee kitkarengasta eli kuinka monta talvea niillä voi ajella turvallisesti?

Tapio Ketonen:

Tuohon turvallisesti ajamiseen nastattomilla tekisi mieli vastata, että ei yhtään, mutta olkoon. Kumi menettää pehmeyttään ja sen myötä pitoaan aikaa myöten. Tarkkaa tietoa ei tuosta ole, mutta saksalaiset ovat sitä mieltä, että kesärenkaat ovat kuuden vuoden iässä vaihtoikäiset.

Pohjoismaisten nastattomien talvirenkaiden kohdalla tuo käyttöikä taitaa olla vielä lyhyempi. Talvirenkaan pito kun on nimenomaan kumin pehmeyden ansiota. Myös kuluminen heikentää pitoa, sillä vaikka ns. pääurissa vielä olisikin reilusti syvyyttä, kuvionappuloissa olevat pienet urat, joiden tehtävänä on pitää pinta joustavana, kuluvat paljon aikaisemmin pois. Tällöin pito heikkenee.

2,3 baaria on aivan hyvä ja riittävä paine. Korkeampi rengasprofiili ei ole niin tarkka paineille, sillä suurempi ilmatila joustaa enemmän. Vaurioita syntyy lähinnä siitä, että liian matalilla paineilla osutaan tiessä olevaan teräväreunaiseen kuoppaan. Tässä tilanteessa voivat vaurioitua sekä rengas että vanne.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.