Kysymys:

Ketosen vastaus rengaspainekysymykseen herätti mielenkiintoni:

http://www.tuulilasi.fi/kysymys/rengaspaineista-0

Olen aina maalaisjärkisesti päätellyt/luullut, että liian kova paine renkaissa nostaa renkaan keskikohdan koholle ja rengas kuluu tästä syystä erittäin nopeasti. Sen sijaan Ketosen vastauksen perusteella näyttää siltä, että itse asiassa suuremmasta paineesta ei juurikaan ole haittaa, vaan kyse on vanhentuneesta tiedosta.

Oman autoni ohjekirjan mukaan rengaspaineen pitäisi tyhjänä olla 2,3 bar edessä  ja 2,1 bar takana. Täydellä kuormalla takapaineet pitäisi nostaa 2,6 bariin. Koska paineiden vaihtaminen kuorman mukaan on aika työlästä, olen yleensä pitänyt takanakin 2,3 barin painetta.

Tässä vielä pari kysymystä Ketoselle:

1. Kannattaako rengaspaineet pitää mieluummin hieman yläkanttiin kuin alakanttiin? Tämä siis jos ajatellaan renkaan kulumista ja ajo-ominaisuuksia.

2. Kannattaisiko minun nostaa takarenkaiden painetta 2,3 barista vielä jopa korkeammaksi, jos siitä ei suurempaa haittaa ole.

Tapio Ketonen:

Kuten jo totesin, paineet kannattaa pitää mieluummmin yläkantissa, se säästää bensaa ja tekee auton tukevammaksi. Kohtuus kuitenkin kaikessa. Liian pieniä paineita pitää karttaa, ne rasittavat renkaita ja huonontavat ajettavuutta. 0,1-0,2 baaria suositeltua korkeammista paineista ei ole mitään haittaa, ja takana painetta voi nostaa enemmänkin.

Riippuu ennen kaikkea siitä, millaisilla kuormilla autolla ajetaan, millaiset yleispaineet takana ovat sopivat. Liian kovat paineet tekevät jousituksesta pompottelevan. Kannattaa kokeilla erilaisia paineita. Renkaat ovat aina kaikin osin jonkinlainen kompromissi. Oikeat paineetkin ovat kompromissi. Autosta saadaan korkeammilla paineilla tanakampi, mutta samalla mukavuus heikkenee.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.