Kysymys:

Autolehtien rengastestien lukeminen on parhaimmillaan mielenkiintoista, mutta usein hyvin turhauttavaa. Se kaikkein tärkein tieto, eli että millainen se rengas on tavallisessa arkipäivän ajossa uraisilla maanteillämme, puuttuu joko kokonaan tai sitä on niukalti. Minua ei varsinaisesti kiinnosta, lähteekö uusi rengas vesiliirtoon seitsemänkymmenen yhden vai seitsemänkymmenen kolmen kilometrin nopeudessa. Ei varsinkaan kun rengasliikkeiden takapihat ovat täynnä leveitä nahkakaljuja renkaita, joilla niilläkin on pysytty ojien välissä. 

Talvirengastesteissä maantieajo-ominaisuuksiin kiinnitetään vielä vähemmän huomiota. Tuolla maanteillä me tavalliset virtaset joudumme kuitenkin päivittäin ajamaan kesät talvet. Kirjoitan tästä siksi, kun menetin satasia epäonnistuneen rengasvalinnan seurauksena, vaikka olin lukenut ahkerasti rengastestejä, jotta osaisin valita uuteen autooni oikeanlaiset talvirenkaat. Kitkarenkaat valitsin, kun halusin, että renkaat ovat kaiken muun ohella myös hiljaiset. En siis valinnut testimenestyjiä vain mainosten ja otsikoiden perusteella, vaan nimen omaan myös luin noita testejä. Niinpä päädyin valitsemaan erään maineikkaan saksalaisen rengasvalmistajan kitkarenkaat autooni. Jos olisin tiennyt, ettei auto mene noilla renkailla maantieajossa metriäkään suoraan, en tietenkään olisi kyseisiä renkaita valinnut. Tällaista tietoa en kuitenkaan rengastesteistä löytänyt. Löysin sen sijaan hengästyttävän määrän mittausdataa jarrutusmatkoista, kiihdytyksistä, kaarreajosta jne. 

Kun Tuulilasi tekee seuraavan talvirengastestin, niin olisiko mahdollista, että testirupeamaan sisältyisi sen Ivalon session lisäksi myös ihan kunnon annos maantieajoa ja myös kattava-analyysi sen tuloksista? Siis vaikka vanhaa ykköstietä Turkuun ja toisilla renkailla takaisin.

P.S. Viime talven ajelinkin sitten Nokian Hakkapeliitta 7 nastarenkailla. Melu on luonnollisesti toista luokkaa, mutta eipä tarvitse koko ajan paimentaa.

 

Tapio Ketonen:

Rengastesteissä kyllä ajetaan renkailla myös maantieolosuhteissa, mutta ilmeisesti näistä pitää jatkossa raportoida enemmän. Olemme myös havainneet, että jotkut renkaat eivät sovellu kaikkiin autoihin, mutta kaikkien rengas- ja autoyhdistelmien testaaminen ei ole mahdollista.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.