Kysymys:

Vaihdoin autooni 5 % korkeamman profiilin renkaat. Arvelujeni mukaan renkaan ympärysmitta kasvoi tässä tapauksessa vajaa 10 cm. Se tarkoittaa että samaa todellista nopeutta ajaessani moottorin kierrosluku on aiempaa hieman alhaisempi. Samalla uudet renkaat pyörivät n. 5% hitaammin. Päättelin, että näiden muutosten takia syntyy säästöä kun: renkaat kuluvat 5% hitaammin, moottorin kierrosluku on muutaman prosentin vähemmän ja vierintävastus on hieman pienempi. Tarkempia laskelmia tai kokeita en ole tehnyt, mutta uskallan suositella em. kikkaa jos haluaa vähän lisää säästöjä.
Omassa tapauksessani 5% profiilin muutos suurempaan oli mahdollista. Onnistuu varmaankin aika useassa autossa. Senhän voi kukin tarkistaa rengasliikkeessä.

Tapio Ketonen:

Rengaskoon vaihtamisessa pitää ennen kaikkea huolehtia siitä, että uusi rengas mahtuu vapaasti pyörimään. Lisäksi suurempaan rengaskokoon siirryttäessä pitää huolehtia, ettei nopeusmittari ala näyttää  todellista pienempiä lukemia, koska laki ei sitä salli. Periaatteessa myös muutos pitäisi katsastaa, sillä alla oleva rengaskoko pitäisi olla merkittynä myös rekisteröintitodistukseen. Rengasliike tosiaankin osaa neuvoa asiassa.

Rengaskoon muutoksen vaikutus selviää rengasliikkeissä olevasta STRO:n Rengasnormit-kirjasta. Siihen on myös olemassa kätevä laskin, joka toimii netissä osoitteessa http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

En usko, että rengaskoon muuttamisella saavutetaan todellista kulutussäästöä. Toki jos samalla vaihdetaan kapeampaan mutta korkeampaan rengaskokoon, sekä kulutus että renkaiden kuluminen vähenevät. Toki jos autossa on liian tiuha välitys suurimmallakin vaihteella, silloin pienestäkin muutoksesta on hyötyä. Nykyisissä autoissa ei tällaista kuitenkaan juuri esiinny. Säästökeinoina ovat tehokkaampia suuremmalla vaihteella ajaminen sekä ennakoiva ajotapa, jonka avulla vältetään turhia jarrutuksia ja kiihdytyksiä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.