Kysymys:

Onko Tuulilasissa testattu näitä vararenkaan korvikkeita? Kyse on näistä pakkauksista joissa paikkausaineena Kautsu ja pieni kompressori.

Jos on niin minkälaiseen tulokseen päästiin. Tekeekö niillä mitään eli paikkaantuuko rengas ja täyttyykö? Onko ilman lämpötilalla vaikutusta tulokseen?

Tapio Ketonen:

Ei ole testattu, mutta on kylläkin käytännössä kokeiltu. Joku vuosi sitten meni Kestotestissä olleesta Opel Insigniasta eturengas tyhjäksi pysäköitäessä, ja kyllähän se paikkapullo antoi tilanteeseen avun. Vissiin seuraavana talvena Ekoautovertailussa yhden auton eturengas alkoi vuotaa. Sekin korjaantui paikkapullon ja kompressorin avulla.

Kompressori on kyllä aivan oleellinen, sen avulla paikka-ainepullo tyhjenee täysin renkaan sisään. Kaupoisssa myytävät aerosolipakkaukset eivät kylmässä oikein tahdo antaa sisältöään tarpeeksi paljon ulos.

Kumpikin rengas korjattiin sittemmin tubeless-renkaan paikalla eli ns. rotanhännällä, vaikka se ei ainakaan kaikissa maissa taida niin laillinen korjaustapa ollakaan. Olen ymmärtänyt, että esimerkiksi saksalaiset viranomaiset eivät tykkää siitä lainkaan.

Paikka-aine ei kuitenkaan aina toimi. Taannoin käytetyn Mersu 190 D:mme takarenkaan sivuun ilmestyi kehä Kolmosella kolmen sormen mentävä reikä. Sinne olisi ollut aivan turha ryhtyä ruiskuttelemaan mitään paikkausainetta. Onneksi niin vanhoissa Mersuissa on vielä varapyörä.

Kun paikka-aineen käytön jälkeen pyörä viedään rengasliikkeeseen korjattavaksi, niin ei sitten kannata mennä kuuntelemaan, miten rengasta korjaava asentaja replikoi. Teksti on aika rumaa ja ärräpitoista. Sen rähmän puhdistaminen renkaan sisältä on aika työlästä ja sottaista touhua.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.