Kysymys:

Kun nyt Tuulilasissakin oli useassa lehdessä julkaistu kiertokirjoitus renkaidenvaihdosta, täytyy kysyä mitä ne renkaat sun muut osat ovat?

"Usein ei muisteta löysätä renkaan pultteja..."
"Väärät pultit ja mutterit tai niiden väärä kiristysmomentti saattavat johtaa renkaan irtoamiseen..."
"... renkaan kiinnitysosat, eli vanne, pyörän napa sekä pultit ja mutterit vaurioituvat"

Onko tuo jutussa ollut teksti Ketosen mielestä ihan hullua höpinää vai saivartelenko turhaan?

Tapio Ketonen:

Hullua höpinäähän se. Minä en ole koskaan kirjoittanut renkaan pulteista Tuulilasiiin enkä muuallekaan. Auton pyörä on kokonaisuus, joka koostuu kahdesta osasta, vanteesta ja renkaasta. Onhan siinä lisäksi venttiilikin, mutta ei nyt mennä liian tarkoiksi.

Onhan noita pulttikiinnitteisiä renkaitakin toki ollut olemassa. On sellaisia halkaistavia vanteita, joiden puolikkaat on yhdistetty pulteilla ja muttereilla. Tällaisessa rakenteessa pulttien irtoaminen todellakin voi irrottaa renkaan.

Formula ykkösissäkin puhutaan aina renkaiden vaihdosta. Enpä ole moista temppua nähnyt kertaakaan varikolla tehtävän. Pyörät sen sijaan vaihtuvat vikkelästi. 

Aihetta sivutaan seuraavassa videopätkässä. Siinä Valtteri Bottaksen autosta todellakin irtoaa rengas, ei pyörä: http://youtu.be/pgFMZWXXJg8?t=11s

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.