Kysymys:

Uuden auton ohjekirjaa selatessa huomasin,että renkaan kiinnityspulttien  voitelu on ehdottomasti kielletty.Aika jyrkästi kielletään toimepide joka helpottaa seuraavaa avaamista. Mitä haittaa voi olla jos öljyspreitä suhauttaa kierteisiin renkaan vaihdon yhteydessä? Ei pultit ole ennenkään yksin avautuneet.

Tapio Ketonen:

Rasvauskielto on ollut joillakin merkeillä voimassa jo pitkään. Siitä huolimatta olen aina voidellut kierteet ja tulen jatkossakin aina voitelemaan. Yhtään pyörää ei ole pudonnut. Tärkeintä on varmistaa, että pyörän navassa ja vanteessa vastinpinnat ovat puhtaat, ja että vanne asettuu kunnolla paikoilleen.

Kevytmetallivainteilla kehotus jälkikiristyksestä kannattaa myös ottaa tosissaan. Yleensä pultit tai mutterit eivät kiristy, mutta jos väliin on jäänyt hiekkamurunen, joka jauhautuu pois, silloin kiinnitys jää löysäksi. Alumiinilta puuttuu teräsvanteen joustavuus, joka hoitaisi tuon väljyyden pois, siksi jälkikiristys.

Myös oikea mutterien tai pulttien kiristysmomentti kuuluu asiaan. Juuri tulleessa Motonetin mainoslipareessa kaupattiin momenttiavainta hintaan 19,90 euroa. Tuollainen on riittävän tarkka pyörien kiinnitykseen. Oikea kiristysmomentti pitäisi selvittää auton huoltotiedoista, mutta 100 Nm eli noin 10 kpm on sopiva keskimääräinen kiristysarvo, joka toimii.

Paineilmapyssyjä varten on olemassa momenttisauvoja, joissa varren kiertyminen rajoittaa kiristysmomentin yllättävän tarkasti varressa ilmoitettuun arvoon. Ilman sellaista ilmapyssyllä ei saa kiristää pyöränpultteja tai -muttereita. Ne kun pitäisi saada rengasrikon sattuessa irti auton omalla avaimella.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.