Kysymys:

Olisiko pikku hiljaa asenteiden aika muuttua suomessa renkaiden käytön suhteen ? Eletään taas sitä aikaa vuodesta kun voi todeta kuinka tehokkaasti nastarenkaat tuhoaa tiet syvillä urilla. Nykyisin nastarenkaat ei kuulemma kuluta teitä yhtä paljon kuin ennen,mutta tuota on vaikea uskoa kun huomaa mitä teille on tapahtunut. Tulee yhteiskunnalle erittäin iso lasku päällystää joka vuosi tiet uudestaan älyttömien urien vuoksi. Moniko ajattelee sitä puolta,että uraiset tiet aiheuttaa myös onnettomuuksia hallinnan menetyksinä ja vesiliirtoina. Uudet kesärenkaat kuluvat hetkessä tällaisella karhealla pinnalla ja ovat jo syksyllä vaihtokunnossa.
Kun uudet autot on varustettu abseilla ja ajovakautuksilla sun muilla nykyisin pakollisilla varusteilla niin nyt olisi aika kieltää nastarenkaiden käyttö esim. 2015 rekisteröidyistä autoista eteenpäin. Näin pikkuhiljaa nastarenkaiden määrä pienenee liikenteessä ja teiden urautuminen alkaa vähetä ja turvallisuus kasvamaan. Urapaikkauksista säästyvät vähäiset määrärahat voisi kohdentaa tulevaisuudessa paremmin liikenneturvallisuutta edistäviin kohteisiin ja ongelmakohteiden parantamisiin. Esim.kohtaamisonnettomuudet poistuisi keskikaiteita rakentamalla ja risteyskolarit poistuisi kiertoliittymiä lisäämällä jne. Mitä mieltä Ketonen on ajatuksesta vähentää nastarenkaiden käyttöä kepillä jos porkkanat ei auta ?

Tapio Ketonen:

ABS-jarrujen turvallisuutta parantava vaikutus ei ole lähellekään samaa luokkaa kuin ajonvakautuksen. Nämähän ovat jo kumpikin pakollisia uusissa autoissa ja sinänsä erinomaisia keksintöjä. Ne eivät kuitenkaan muuta talvea kesäksi. Jos kitkaa renkaan ja tien välillä ei ole tarpeeksi, silloin auto karkaa hallinnasta, on siinä miten hienoa elektroniikkaa tahansa. Toki monet luistot ja hallinnan menetykset tyrehtyvät alkuunsa, kun ajonvakautus tarttuu peliin, mutta aina sekään ei riitä. Nastarenkaista luopuminen tulisi heikentämään liikenneturvallisuutta oleellisesti, siksi sitä on syytä vastustaa.

Nastarenkaiden paras ominaisuus on, että ne vähentävät kelin yllätyksellisyyttä. Huonoa taas on, että ne kieltämättä kuluttavat asfalttia. Kaikki kuluminen ei kuitenkaan loppuisi. jos nastoista luovuttaisiin. Kuorma- ja linja-autoissa ei käytetä nastoja. Silti pääkaupunkiseudun ulkopuolella kaksikaistaisilla pääteillä esiintyy paljon kohtia, joissa urat ovat selvästi paripyörien aikaansaamia.

Suuri osa tien kulumisesta aiheutuu siitä, että renkaat pakottavat tien pinnalla olevan veden virtaamaan kovalla nopeudella päällysteessä olevien kolojen läpi. Virtaus heikentää päällysteen kiviaineksen sitoutumista tiehen. Myös renkaista tiehen välittyvä voima kampeaa kivenmurusia irti sidemassasta, ja näin syntyy urautumista.

Ajatus keskikaiteellisista teistä esitettiin jo 70-luvulla, niitä esitti ratkaisuksi silloin professori Risto Näätänen. Sitä on sittemmin jalostettu niin, että keskikaiteita on sijoitettu vain ohituskaistateille. Vielä parempi ratkaisu olisi päätieverkon muutaaminen moottoriteiksi, mutta ohituskaistateiden merkittävään lisäämiseen ei ole rahaa moottoriteiden rakentamisesta puhumattakaan.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.