Kysymys:

Olen yrittänyt etsiä netistä mutten ole löytänyt nimittäin mikä on esim. kantavuusluku 88 tai 91 ero. Lähinnä tarkoitan pehmydessä/mukavuudessa?

Meillä on Saab 9-3 1999 jossa on Michelin energy saver 195/65/15 88 H renkaat ja Kia ceed jossa Michelin energy saver 195/65/15 91 H. Kiassa voisi rekisteriotteen mukaan olla myös 88 H renkaat.

Renkaaan kylkeä potkiessa tuntuu 88 olevan selvästi pehmeämpi kuin 91. Kiassa on sisämelu hyvinkin riippuvainen asfaltin laadusta mutta taustalla on koko ajan kuuluva "kumina". Jopa soratiellä tuo kumina alkaa n.40 km/h. Saab on tietenkin hiljaisempi johtuen kai rakenteista.  Olisiko kuitenkin Kiassa 88 luokan rengas hiljaisempi?

Lisäksi kysyn voiko otteessa olevaa nopeus luokkaa "alentaa"? Eli voiko H luokan vaihtaa T luokkaan?

Tapio Ketonen:

Renkaan kantavuuluokkien välistä eroa on mielestäni mahdotonta havaita. Nopeusluokkien välinen ero sen sijaan on jo selkeämpi. Load Index (LI) eli kantavuuluokka määrittelee renkaalle sallitun suurimman kuormituksen. LI 88 tarkoittaa 560 kg kantavuutta, LI 91 taas 615 kg kantavuutta. Akselimassoissa nuo ovat 1120 ja 1230 kg. Yleensä samaa rengaskokoa on saatavana vain yhtä kantavuusluokkaa.

Saabissa ja Kiassa saatujen ajokokemusten perusteella renkaita ja niiden mukavuutta ei voi verrata, ei liioin potkimalla. Pitäisi vaihtaa Saabin renkaat Kiaan ja päinvastoin ja ajaa moneen kertaan samoja tieosuuksia. Vasta sitten erot olisi mahdollista huomata. Veikkaan, että niitä ei löydy. Arvelisin, että nuo renkaat ovat eri ikäisiäkin, ja vanhemmissa tuo LI on pienempi.

Rekisteröintipapereissa olevat nopeusluokkamerkinnät ovat ja pysyvät sellaisina kuin valmistaja on ne tyyppihyväksyntää hakiessaan sinne merkinnyt. Mutta jos ajat pelkästään Suomessa, mikään ei estä hankkimasta alemman nopeusluokan renkaita - jos sellaisia onnistut jostakin löytämään. Esimerkiksi T-luokan suurin nopeus on 190 km/h, mikä riittää Suomeen mainiosti.

Käytännössä taitaa kuitenkin olla niin, että nykyisin ainakaan noista 65-sarjalaisista tai vielä matalammista ei yleensä löydy H-luokkaa alempia nopeusluokkia. Renkaiden nopeusluokassa kun pitää olla jonkin verran pelivaraa, ja useimpien automallien huippunopeus yltää lähelle kahtasataa.

Periaatteessa jos autoon asennetaan renkaat, joiden nopeusluokitus on alkuperäistä alempi, kojelautaan pitäisi liimata tästä varoittava merkintätarra. En vain ole koskaan nähnyt sellaista, eikä suurin osa rengasliikkeiden väestä ole sellaisesta edes kuullut. Laki kyllä vaatii tuon merkinnän, mutta koska sillä ei ole mitään käytännön merkitystä, kukaan ei ole sitä vaatinutkaan.

Jos kuitenkin olet lähdössä Saksaan, siellä liian matala nopeusluokitus voisi olla ongelma. Siellä näet tuo alemman nopeusluokan käyttömahdollisuus on rajoitettu talvirenkaisiin. Kesärenkaiden nopeusluokan pitää olla auton kulkuvaroihin nähden riittävä, suurimmasta renkaille sallitusta ajonopeudesta kertova merkintätarra ei riitä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.