Kysymys:

Onkos Tuulilasissa joskus testattu renkaiden leveyden vaikutusta kulutukseen?

Tuossa vaan vertailin uuden Civicin (1.8 litrainen bensa, 5ov) Comfort ja Sport malleja ja ainoaksi kulutuksen kannalta merkittäväksi eroksi havaitsin renkaat: Comfortissa 205/55 ja Sportissa 225/45. Kapeammilla renkailla varustetun Comfortin yhdistetty kulutus on valmistajan mukaan 0,2 litraa vähemmän.

Epäilemättä massa on suurempi noissa leveämmissä ja matalaprofiilisemmissa renkaissa. Ja kun vielä muistetaan että massalla renkaan ulkokehällä on kaksinkertainen vaikutus, niin tuleehan tuosta joitakin ylimääräisiä kiloja liikuteltavaksi lisääntyneen ilmanvastuksen ohella.

Mutta kuullostaako tuo 0,2litraa/100km silti realistiselta?

Tapio Ketonen:

Ei ole testattu, mutta asia on toki tuttu. Leveä rengas tulee kalliiksi monessa suhteessa. Se on kallis hankintahinnaltaan, ja yleensä se myös kuluu paljon nopeammin. Ilmanvastuskin on suurempi, mutta ennen kaikkea sen vierintävastus on suurempi. Renkaan pinnan ja tien välissä tapahtuu koko ajan muodonmuutosta, ja se kuluttaa paitsi rengasta myös energiaa.

Massaakin on enemmän, mutta ero on hyvin pieni auton kokonaismassaan verrattuna, joten se ei ratkaise mitään. En osaa sanoa, onko tuo ero normaali, mutta koska välityksetkin ovat esitteen mukaan samat, se tuntuu suurehkolta. Toisaalta päästö- ja kulutusmittaus on luonteeltaan sellainen, että vaikka sama auto mitattaisiin kahteen kertaan, tulokset olisivat todennäköisesti hieman erilaisia. Pyöristyksetkin saattavat muuttaa näytettäviä lukuja enemmän kuin eroa todellisuudessa on.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.