Kysymys:

Kalliit Michelin Primacyt (215/55/16) kuluivat loppuun 20.000 km:n matkalla. Ostin tilalle Firenza ST-08 -merkkiset halparenkaat. Ajo-ominaisuudet ovat jotakuinkin siedettävät, mutta melutaso muistuttaa suihkukoneen kiihdytysääntä. Kulutus nousi halparenkaiden myötä 0,2-0,5 litraa/100 km, joten eivät näytä käytössä olevan kovinkaan "halvat". Mutta kysymyksiin:

Mistä tuo renkaan vollotus ja ulvonta oikein johtuu. Onko se kumin laadusta, renkaan rakenteesta, kulutuspinnan kuvioinnista, renkaan leveydestä vai mistä johtuvaa. Voiko sama rengas olla toisen auton alla äänekkäämpi kuin toisen. Voiko äänekkyyttä havaita esim. renkaasta päällepäin vai jääkö se aina oston jälkeen autoa ajamalla todettavaksi.

Ilmoitetaanko vierintävastus jossakin renkaan teknisissä tiedoissa ?

Pitääkö paikkansa, että olisi tulossa jonkinlainen direktiivi renkaiden vähimmäiskestävyydestä ?

Tapio Ketonen:

Ensinnäkin kulutuksesta. Ainoa oikea tapa mitata kulutusta on ensiksi selvittää auton matkamittarivirhe. Jos se ei ole tiedossa, mittailuilla ei ole mitään virkaa. Eri renkaiden läpimitoissa ja sen myötä vierintäkehien pituuksissa on suuria eroja.

Renkaiden vierinvastuksissa on suuria eroja, mutta tuo puoli litraa alkaa jo olla sellainen luku, ettei sitä selitä vierinvastus.

Ulvonta, siis tasainen ja nopeuden mukaan nouseva tai laskeva sellainen, johtuu epäonnistuneesta pintakuvioinnista. Ilmiö on harvinainen, mutta joissakin halparenkaissa sitä esiintyy.

Renkaan pintakuvion suunnittelu on oma taiteen lajinsa. Jos katsot renkaan pintaa tarkemmin, voit huomata, että poikkiurien väliin jäävät palat ovat eri levyisiä, uria on välillä tiuhemmassa, välillä harvemmassa. Jos urat ovat tasavälein, silloin rengas huutaa kuin Stukan sireeni syöksyssä.

Kuvioinnissa on paljon muitakin jekkuja, joten ei tavallinen meikäläinen pysty pintaa vilkaisemalla sanomaan, onko rengas meluisa vai hiljainen. Sitten aivan oma lukunsa ovat renkaan kautta tiestä johtuvat värähtelyt, joista muodostuu resonaation takia melua jossakin kohdassa koria. Tätä ilmiötä ei pystytä torjumaan edes kalliilla renkailla.

Vierinvastuksesta lienee joitakin luokkamerkintöjä renkaan sivuissa, en pysty nyt asiaa tarkistamaan. Kestävyysdirektiiviin en oikein usko.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.