Kysymys:

Miksi kehoitetaan laittamaan aina paremmat renkaat taakse? Eikö se ole huono asia jos edessä on huonommat renkaat esim. vesikelillä jarrrutusmatkat pidentyvät, etupää lähtee helpommin vesiliirtoon ja ohjaustuntuma häipyy. Eikös se ole niin, että eturenkaat tavallaan auraavat enimmän veden pois urista ettei takarenkaalle jää enää paljon mitään.

Olen joskus kuullut sanottavan että auton takapää pysyy paremmin ruodussa jos siellä on paremmat renkaat, mutta silloinhan etupää kärsii edellä mainitut seikat. Kumpi on loppu peleissä parempi edessä hyvät renkaat ja lyhemmät jarrutusmatkat tai huonommat renkaat ja pidemmät jarrutusmatkat? PS Itse olen aina laittanut eteen paremmat.

 

Tapio Ketonen:

Parasta olisi, jos renkaat olisivat mahdsollisimman tasaisesti kuluneet. Jos ero urasyvyyksissä on millin luokkaa, silloin etuvetoautossa voidaan laittaa paremmat eteen, koska eturenkaat kuluvat nopeammin. Mutta jos ero on päässyt kasvamaan useampaan milliin, silloin paremmat renkaat pitää ilman muuta laittaa taakse.

Ei ole kovinkaan vaarallista, jos eturenkaat joutuvat vesiliirtoon. Etuvetoautossa kuljettaja yleensä huomaa tämän, ja normaalijärkinen kuski alkaa hidastaa vauhtia. Auto säilyttää tässä tilanteessa suuntansa eli menee suoraan. Toki jos on kaarrepaikka, silloin suoraan meno voi olla ongelma. Yleensä kuitenkin vesiliirtoa ilmenee vain satunnaisesti, koska vesilammikoiden syvyys vaihtelee.

Jos sen sijaan takarenkaat lähtevät vesiliirtoon, silloin on leikki kaukana. Vesiliirtoon loudutaan yleensä suurehkossa nopeudessa eli vaikkapa satasessa. Jos tällöin takapää lipsahtaa pieneenkin sivuluistoon, auton hallinta on vaikeaa tai jopa mahdotonta.Ja jos auto lähtee takapyöräluistoon, se karkaa tieltä kylki edellä. Kyljessä on paljon vähemmän ruttausvaraa kuin keulassa. Turvavälineet eli turvatyynyt tai turvavyöt sekä autonkorirakenne tarjoavat keulatörmäyksissä merkittävästi enemmän suojaa autossa olijoille.

Eturenkaat todellakin ovat jarrutuksissa avainasemassa, joten tältä kannalta eturenkaiden toki olisi hyvä olla hyvässä iskussa. Jarrutusmatkan pituus on kuitenkin vähemmän tärkeää kuin se, että auto pysyy suunnassa ja kuljettajan hallinnassa.

Uusissa autoissa käytettävä ajonvakautus parantaa hieman tilannetta pitämällä auton jarrutuksessakin paremmin suunnassa, mutta silti paremmat renkaat on turvallisinta asentaa taakse, veti auto sitten edestä tai takaa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.