Kysymys:

Minulla tuli katsastuksessa hylkäys yhdestä renkaasta. Katsastus miehen mukaan kulutuspintaa renkaassa on liian vähän. Tiedän rajan olevan 1,6 mm kesärenkaassa. Mittasin itse renkaan urasyvyyden työntömitalla ja sain syvyydeksi 2,5 mm. Mikä neuvoksi, muissa renkaissa on pintaa lähes 5 mm. Voinko laittaa alle nastarenkaat ja katsastaa niillä vai onko minun pakko hommata kaksi uutta rengasta?

Tapio Ketonen:

Ei tähän aikaan vuodesta millään nastarenkailla autoja katsasteta. Renkaiden urien pohjissa on kulumisvaroittimet, joita on muutamassa kohdassa ympäri rengasta. Usein niiden kohdalla renkaan reunoissa on merkintä TWI. Jos niissä kohdissa kulutuspinta on kulunut merkin tasolle, silloin pintaa on liian vähän.

Työntömitta on huono urasyvyysmittauksissa, varsinkin jos se on jäykkä. Syvyystulkin piikki on terävä ja painuu kumin sisään. Jokin tylpempi mitta olisi parempi. Eri paikoista on jaettu liikelahjoina ym. muovisia urasyvyysmittareita, niillä mittaus onnistuu paremmin.

Jos kulumisvaroitin on selvästi pintaa alempana, suosittelen, että menet katsastusasemalle ja vaadit katsastajaa näyttämään, missä kohdassa urisyvyyttä on liian vähän. Jos autossa ei ollut muuta vikaa, voit vaatia katsastajaa hyväksymään auton, jos sitä liian matalaa uraa ei löydy. Äläkä tuosta sitten maksa mitään näyttömaksua, kyseessä on katsastajan virhe.

Kyllähän tietty nöyryys on vanhaa autoa katsastutettaessa edelleen paikallaan, mutta katsastajalta pitää aina vaatia täsmennys ja selitys sellaisiin hylkypäätöksiin, jotka eivät itsestä tunnu oikeilta. Olisiko tuossa katsastaja muistellut talvirenkaiden 3 mm urasyvyysvaatimusta?

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.