Kysymys:

Nyt kun kesärenkaitten suunnittelu on painottunut vesiliirto- ja vierintävastusominaisuuksiin niin oman kokemukseni mukaan kulutuskestävyys on heikentynyt.Autossani on rengaskokona 205/55/16 renkaat.Nyt kun olen ostanut näitä testivoittajarenkaita ei niillä enää pääse kuin yhden kesän yli n 10 000 -12000 km kun ovat lähes loppuunkuluneet.

Eräässä saksalaisessa autolehdessä kun testattiin kesärenkaita niin niille laskettiin jonkin testin perusteella  teorettinen kilometrimää minkä ne kestävät. Renkaitten välillä oli suuria eroja kestävyydessä ja nämä parhaat vesiliirto-ominaisuudet omaavat renkaat olivat siellä häntäpäässä. kestävyyden suhteen.

 

Tapio Ketonen:

Pääosin aivan oikea havainto. Rengastesteissä painottuvat ominaisuudet ovat ennen kaikkea märkäpito ja vesiliirron vastustamiskyky. Vesiliirron välttämiseksi renkaissa pitää olla paljon ja väljiä uria. Märkäpito taas riippuu aika pitkälle renkaiden kulutuspintakumin kovuudesta. Pieni vierintävastus taas edellyttää kovempaa kumia, jotta kumin muokkautuminen kuluttaisi mahdollisimman vähän energiaa.

Kaikkiaan rengas on monien eri osatekijöiden kompromissi. Vierintävastusten eroa eri renkaiden välillä tavallinen käyttäjä ei juurikaan havaitse, eivätkä ne painotu rengastesteissä kovin näkyvästi, mutta toisin on noiden kahden muun kanssa. Koska niitä arvostetaan rengastesteissä, valmistajat pyrkivät kehittämään niitä mahdollisimman hyviksi.

Testeissä ei juurikaan pystytä arvioimaan kestävyyttä, joten sen parantaminen ei juruikaan kiinnosta. Virallisessa julkisuudessa turvallisuusasiat ovat korostuneessa asemassa, taloudelliset asiat eivät sinne juurikaan pääse. Valmistajille ja myyjille tämä sopii oikein hyvin. Lyhyempi käyttöikä merkitsee enemmän myyntiä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.